Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La nova Ordenança de mobilitat ordenarà l’ús de bicicletes i patinets i les futures zones de baixes emissions El text ha estat aprovat de forma inicial al Ple del mes de març i ara s’exposa al públic per tal que es puguin presentar al·legacions https://www.rubi.cat/ca/actualitat/noticies/la-nova-ordenanca-de-mobilitat-ordenara-l2019us-de-bicicletes-i-patinets-i-les-futures-zones-de-baixes-emissions/@@images/image/preview

La nova Ordenança de mobilitat ordenarà l’ús de bicicletes i patinets i les futures zones de baixes emissions

El text ha estat aprovat de forma inicial al Ple del mes de març i ara s’exposa al públic per tal que es puguin presentar al·legacions

Les persones que circulen en patinet han d’anar a peu quan passen per l’illa de vianants (foto: Ajuntament de Rubí).
Les persones que circulen en patinet han d’anar a peu quan passen per l’illa de vianants (foto: Ajuntament de Rubí)

El Ple de l’Ajuntament de Rubí ha aprovat de forma inicial l’Ordenança de mobilitat de Rubí. El nou instrument està en sintonia amb el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) i actualitza l’Ordenança municipal de circulació ─aprovada l’any 2006 i modificada l’any 2009─ en aspectes com la regulació de l’ús de les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (VMP), l’aparcament amb limitació horària i sense cost econòmic (zona taronja), la circulació de vehicles pesants, l’illa de vianants, les zones 30, els carrers de convivència o les zones de baixes emissions.

El document ha estat validat a la sessió ordinària corresponent al mes de març amb els vots a favor de l’equip de govern, integrat pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i En Comú Podem (ECP); Ciutadans-Partido de la Ciudadanía (Cs), Veïns per Rubí (VR) i l’Alternativa d’Unitat Popular (AUP) i l’abstenció d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC).

Segons ha explicat el regidor de Mobilitat i Accessibilitat, Rafael Güeto Ortiz, “es tracta d’un text normatiu que, més enllà de donar compliment a una de les mesures que recull el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) i actualitzar l’Ordenança de circulació, tindrà un impacte important a la ciutat, donant resposta a les noves realitats i als reptes sorgits durant els últims anys, que no només tenim a Rubí, sinó que compartim amb la resta de ciutats”.

A l’hora d’elaborar l’ordenança, s’han seguit tres eixos bàsics.

En primer lloc, la necessitat d’ordenar els diferents espais de la ciutat. Elements com ara la consolidació de l’illa de vianants han fet variar l’ús de l’espai públic per part de la ciutadania i, per tant, la seva forma de desplaçar-se. I també cal abordar la necessitat de millorar la qualitat de l’aire amb les futures zones de baixes emissions.

En segon lloc, la seguretat i la sostenibilitat. Aquesta ordenança prioritza els modes de transport en l’ordre que estableix la piràmide de la mobilitat sostenible, on els vianants són els més protegits i sostenibles, seguits de les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (VMP), el transport públic i, per últim, el vehicle privat. Pel que fa a la seguretat, també s’ha volgut protegir expressament els vianants en determinades zones on tenen reserva exclusiva d’ús i, en aquest sentit, es prohibeixen les bicicletes i patinets ─excepte aquelles que l’ordenança considera joguines─. Aquests espais exclusius reservats per a vianants són les zones més transitades de l’illa de vianants. L’ordenança també estableix la velocitat 30 com a límit genèric per a tot tipus de vehicles, limitant-la a 20 en el cas de vies de plataforma única i a 10 a les àrees i illes de vianants. “En aquelles vies que podrien ser de 50, com ara l’av. Electricitat, el c. Edison o l’av. Estatut, també hem optat perquè siguin vies 30 per guanyar en seguretat”, ha assegurat el regidor.

En tercer lloc, que el text sigui el suficientment flexible per poder adaptar-se a les realitzats que es vagin produint de la forma més ràpida i efectiva possible. “Hem vist com l’emergència sanitària ha fet canviar costums i modes de transport; a més, ens trobem en un canvi de paradigma en la mobilitat urbana i, per tant, considerem que calen textos normatius que tinguin aquesta voluntat d’adaptació i actualització”.

Objectius de Desenvolupament sostenible