Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’alcaldessa de Rubí presenta a Cantàbria l’experiència d’implementació de la zona taronja a la ciutat Ana María Martínez Martínez ha estat convidada per la Cadena SER al Fòrum Besaya Futura, un esmorzar informatiu en el qual s’aborda un tema diferent en cada edició https://www.rubi.cat/ca/actualitat/noticies/l2019alcaldessa-de-rubi-presenta-a-cantabria-l2019experiencia-d2019implementacio-de-la-zona-taronja-a-la-ciutat/@@images/image/preview

L’alcaldessa de Rubí presenta a Cantàbria l’experiència d’implementació de la zona taronja a la ciutat

Ana María Martínez Martínez ha estat convidada per la Cadena SER al Fòrum Besaya Futura, un esmorzar informatiu en el qual s’aborda un tema diferent en cada edició
L’alcaldessa, durant la seva intervenció al Fòrum Besaya Futura (foto: Ajuntament de Rubí - Javier Rosendo).
L’alcaldessa, durant la seva intervenció al Fòrum Besaya Futura (foto: Ajuntament de Rubí - Javier Rosendo)

L’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez Martínez, ha participat aquest divendres a Torrelavega (Cantàbria) al Fòrum Besaya Futura, un esmorzar informatiu organitzat per la Cadena SER d’aquesta comunitat. Durant l’acte, la primera edil ha ofert la conferència La zona taronja, una aposta d’èxit, en el marc de la qual ha explicat com funciona l’aparcament regulat gratuït i els motius pels quals es va decidir implementar a la ciutat.

Martínez ha explicat que Rubí és la segona concentració industrial de Catalunya i que, a la vegada, compta amb un important pes comercial. A més, disposa d’una gran extensió d’urbanitzacions, on hi viuen unes 12.000 persones. “En una ciutat com la nostra, envoltada de grans poblacions i grans zones comercials, l'aposta per la zona taronja té molt sentit. Volem aconseguir que els rubinencs i les rubinenques, i especialment aquests 12.000 habitants de les urbanitzacions, puguin accedir al centre comercial obert de la ciutat i que no agafin el cotxe direcció a Terrassa, Sant Cugat o a qualsevol de les zones comercials de l'entorn”, ha assegurat.

L’alcaldessa ha detallat la tipologia d’aparcaments existent a la ciutat i ha destacat que la ràtio de places no regulades en calçada és de 0,30 places d'aparcament/habitant, per sobre d'altres municipis com Vilanova i la Geltrú, Girona, Mollet del Vallès o Sant Feliu de Llobregat.

També ha comentat que diversos recomptes realitzats l’any 2018 van mostrar com les places de zona taronja situades a les dues bosses d'aparcament de l’Escardívol i el Rubí Forma es trobaven saturades al llarg del matí i durant una breu franja a la tarda. El 41% de les persones usuàries que estacionava a la zona taronja ho feia per períodes superiors al permès, ocupant el 63% de les hores. Aquesta situació generava un índex de rotació de 4 vehicles/plaça, que es considera baix respecte als valors propis d'una zona regulada (a partir de 6 vehicles/plaça).

Amb la voluntat d'afavorir la rotació de vehicles i de maximitzar l'ús de cada plaça d'aparcament sense que això suposi un cost per a les persones usuàries, vam decidir convertir les places de zona blava, de pagament, en places de zona taronja, gratuïtes, que es van sumar a les que ja hi havia fins aleshores”, ha manifestat l’alcaldessa.

Per tal de dinamitzar el comerç de barri, evitar cotxes aparcats de llarga durada en zones cèntriques, disminuir els estacionaments indeguts i reduir el volum de trànsit, l'1 de febrer van entrar en funcionament les noves places de zona taronja i el nou sistema de control. Es tracta d’una mesura inclosa al Pla de reactivació de ciutat i alineada amb el Pla de mobilitat urbana sostenible de Rubí (PMUS).

Durant els primers mesos de funcionament, l’app des de la qual s’ha d’obrir tiquet ha registrat més de 12.000 descàrregues i s’ha generat una mitjana de 775 tiquets diaris, amb un índex de rotació en algunes zones per sobre de 5 vehicles/plaça. “Aquestes dades ens indiquen que la prova pilot relativa al nou sistema d'estacionament gratuït regulat ha estat un èxit”, ha dit l’alcaldessa. Aquest sistema de control també s’aplica a cinc àrees de càrrega i descàrrega de mercaderies perimetrals de l’illa de vianants.

En definitiva, hem fet un pas significatiu que va més enllà de la gratuïtat, ja que hem incorporat una eina de gestió molt potent que ens permetrà fer un ús més eficient de la gestió d'aparcaments”, ha conclòs la seva intervenció.

 

Fòrum Besaya Futura

La Cadena SER va iniciar aquestes trobades l’any 2019 amb la intervenció del president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla. Des d’aleshores, el Fòrum Besaya Futura ha comptat amb nombrosos ponents, com Ibón Areso, exalcalde de Bilbao; l’arquitecte Sebastià Jornet; els alcaldes de Vigo, Abel Caballero, i de Pontevedra, Miguel Anxo Fernández, o l’ecòleg Salvador Rueda.

El fòrum se celebra a Torrelavega, segona localitat de Cantàbria, capital de la comarca del Besaya i principal zona industrial d’aquesta regió. L’objectiu d’aquestes trobades és posar de manifest les possibilitats de futur que té aquesta població càntabra i recollir les idees i exemples que ofereixen els i les ponents convidades per augmentar el potencial d’aquest municipi.

Besaya Futura compta amb el patrocini de l’Ajuntament de Torrelavega i de l’empresa pública Sodercan (Sociedad Para el Desarrollo de Cantabria) del Govern Regional.