Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Uns 350 alumnes de centres educatius participen en la repoblació forestal de les zones rurals de Rubí Cadascú dels 10 centres apadrina un espai de la ciutat on es faran diverses activitats de protecció del medi natural. https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.svg

Uns 350 alumnes de centres educatius participen en la repoblació forestal de les zones rurals de Rubí

Cadascú dels 10 centres apadrina un espai de la ciutat on es faran diverses activitats de protecció del medi natural.
Uns 350 alumnes d’escoles i instituts de la ciutat estan desenvolupant un projecte a Rubí per afavorir la protecció del medi natural amb l’apadrinament de algunes àrees rurals en què realitzen diverses tasques per tal d’implicar-se en la seva millora i conservació. Cadascú dels 10 centres de primària i secundària que participen en aquest projecte d’apadrinament tenen assignada una zona natural pròxima a la seva escola, on, fins al mes de febrer, realitzaran activitats de plantament de diverses espècies d’arbres a espais on es fa necessària la repoblació d’espècies vegetals. En total es plantaran uns 100 exemplars majoritàriament arbres de ribera entre els que destaquen els sàlix, tamarius, plataner, vern i d’altres espècies com l’avellaner. L’activitat vol fomentar d’una banda l’educació ambiental i, d’altra, la sensibilització dels espais naturals als voltants de la nostra ciutat.

Els 10 centres de primària i secundària i les zones en que treballaran els alumnes són:

  • Escola Rivo Rubeo, Sant Genís
  • Escola Montessori, Torrent dels Alous
  • Escola Ca n’Alzamora, Bassa dels Alous
  • Escola 25 de setembre, Torrent dels Alous sud
  • Escola Mossèn Cinto, entorn de la Font de Can Tiraïres
  • Escola Teresa Altet, Can Sant Joan
  • Escola Montserrat, Torrent de Can Serra
  • Escola Regina Carmeli, Can Xercavins
  • Institut Duc de Montblanc, Sant Genís, Torrent de les abelles i Can Xercavins
  • Institut L’Estatut, Torrent dels Alous


Alguns dels centres, com l’Institut L’Estatut i les escoles Montserrat, regina Carmeli, Teresa Altet i Mossèn Cinto han fet ja les primeres plantacions a les seves respectives zones, mentre que d’altres escoles ho faran en les pròximes setmanes.

Treballar la zona

Per conèixer l’espai que han d’apadrinar per protegir, les escoles organitzen diversos tallers ambientals i multidisciplinaris per tenir cura de la zona apadrinada, i, depenent del centre i l’edat dels alumnes, es treballen uns o altres conceptes. Així, els alumnes poden entendre com afecta al paisatge la interacció entre l’home i el medi, conèixer els diferents arbres de la zona, quins són els autòctons i quins han estat plantats per l’home, distingir els boscos de ribera o una arbreda d’un bosc, saber els usos tradicionals dels arbres de la zona o identificar diferents plantes amb l’ajuda de guies naturalístiques, entre d’altres.

A més de les activitats pròpies de les plantades, també es fan activitat per saber interpretar petjades i rastres dels mamífers, conèixer els hàbitats de la fauna local, percebre la presència d’ocells pel cant i per la seva observació, estudiar les espècies invasores com la canya americana, els plomalls i els esbarzers, fer propostes de millora dels espais des de la vessant de manteniment de medi natural, celebrar el Dia de l’arbre, senyalitzar camins a les zones, i col·locar i fer el seguiment de caixes niu.

El projecte d’apadrinament de les zones naturals a Rubí neix l‘any 2010-2011, arran d’una col·laboració entre l’Ajuntament i algunes escoles de primària i secundària de la ciutat, que portaven una llarga trajectòria en el coneixement, treball i promoció del medi ambient a través dels anomenats “projectes verds” i d’activitats de sensibilització a alumnes, professors i famílies, com les escoles 25 de setembre, Montessori, Rivo Rubeo i els instituts L’Estatut i Duc de Montblanc.