Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Taula de desnonaments apel·la al treball conjunt per posar fre al problema de l'habitatge El Servei d’Intermediació d’Afectats per la Hipoteca rep 497 nous sol·licitants en dos anys https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.svg

La Taula de desnonaments apel·la al treball conjunt per posar fre al problema de l'habitatge

El Servei d’Intermediació d’Afectats per la Hipoteca rep 497 nous sol·licitants en dos anys
La Taula especial de desnonaments s’ha reunit per fer seguiment de les accions que està duent a terme el Servei d’Intermediació d’Afectats per les Hipoteques (SIAH), que es va posar en marxa al març del 2012, i posar en comú la darrera hora sobre la problemàtica de la vivenda. Com és habitual, a banda dels responsables polítics i tècnics de les àrees d’Habitatge i Serveis Socials, la trobada ha comptat amb la participació de part dels grups municipals i de diverses entitats socials, entre elles les dues Plataformes d’Afectats per la Hipoteca (PAH) de Rubí.

Durant la sessió, els representants municipals han explicat que s’està treballant a nivell tècnic de manera constant per fer realitat les sancions als bancs amb habitatges buits. Tal com ha subratllat el regidor de Planificació Urbana i Habitatge, Manuel Velasco, sempre amb la voluntat “que les passes que fem cap endavant no hagin de ser després cap enrere”.

Segons s’ha informat aquest dijous als membres de la taula, el consistori ja ha iniciat un cens d’habitatges buits que ara caldrà cotejar amb les darreres dades del padró per tal de comprovar quins d’aquests pisos han estat desocupats durant un període mínim de dos anys. Amb l’objectiu d’afrontar amb garanties aquest procés, l’Ajuntament va formular una consulta a l’Agència de Protecció de Dades. El recent dictamen d’aquest organisme deixa oberta la porta al consistori per fer servir les dades del padró i del cadastre per elaborar el cens, alhora que deixa clar que les companyies de subministraments no es poden negar a facilitar la informació que els demani el consistori amb aquesta mateixa finalitat. A la reunió d’aquest dijous també s’ha recordat que l’alcaldessa, Carme García, va enviar una carta a prop d’una vintena d’entitats financeres per instar-les a posar a lloguer els seus pisos buits i anunciar-los la seva intenció de sancionar els bancs que no ho fessin.

Treball conjunt i comunicació contínua

L’última sessió de la Taula especial de desnonaments ha evidenciat que l’administració local i la ciutadania comparteixen preocupacions en aquesta matèria. És per això que uns i altres s’han emplaçat a treballar conjuntament per aconseguir mitigar el problema de l’habitatge. En aquest sentit, i davant la inquietud expressada per la PAH en relació a la nova llei que autoritza els desnonaments oberts, és a dir, sense data fixa, Velasco ha adoptat el compromís de reclamar als jutjats informació puntual sobre tots els processos d’execució hipotecària que tinguin lloc a la ciutat. I és que, fins al moment, els magistrats de Rubí només estan obligats, en virtut d’un protocol aprovat al novembre, a comunicar aquells casos d’especial vulnerabilitat.

Les entitats socials presents a la reunió d’aquest dijous han agraït la tasca que està fent l’Ajuntament per ajudar els rubinencs i rubinenques amb problemes relacionats amb l’habitatge i l’han instat a seguir avançant en aquest sentit. Alguns dels temes que més preocupen aquests col·lectius són el risc d’ocupació dels habitatges de protecció oficial que romanen buits i el problema creixent de la pobresa energètica. Davant d’això, els responsables municipals han informat que ja s’ha parlat amb l’IMPSÒL, l’entitat pública depenent de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que manté pisos desocupats a Rubí, per tal que posi aquests habitatges a lloguer, atès que no aconsegueix vendre’ls. Pel que fa a la pobresa energètica, la taula ha destacat la bona feina que s’està fent a través del projecte municipal Energia per a tothom, inclòs a la iniciativa global de foment de l’eficiència energètica Rubí Brilla.

L’Ajuntament ha convidat les entitats presents a la reunió a adreçar-se a l’administració local sempre que ho necessitin, sense haver d’esperar a les trobades periòdiques de la taula. En aquesta mateixa línia, el consistori ha manifestat la seva voluntat de facilitar al màxim tota aquella informació referent a les bonificacions de les plusvàlues o l’Impost de Béns Immobles (IBI), així com a revisar les seves bases de cara al 2015, tal com ja s’ha començat a fer, per tal que aquests ajuts beneficiïn el màxim de ciutadania.

497 expedients

Durant la sessió, s’han actualitzat les dades relacionades amb la problemàtica de l’habitatge a la nostra ciutat. Els assistents han pogut conèixer d’aquesta manera que, des de gener del 2012, el SIAH ha rebut 497 nous sol·licitants (a l’octubre del 2013, moment de celebració de la darrera Taula de desnonaments, el nombre d’expedients era de 438). Els moments amb més demanda van coincidir amb la posada en marxa del servei, quan es van arribar a registrar més de 60 sol·licituds en un mes. Ara, en canvi, la xifra de persones que acudeixen mensualment al SIAH se situa regularment per sota de la vintena.

Pel que fa a les entitats financeres, Catalunya Caixa segueix sent la que aporta més usuaris al servei, amb un total de 120 a data febrer de 2014. La segueixen BBVA i BBVA-UNNIM, amb 101 en total, i Banc Sabadell, que ha provocat l’obertura de 44 expedients.

Dels casos atesos pel SIAH, no s’ha arribat a obrir expedient en 102 ocasions per diferents motius, com ara que l’usuari no s’ajustava al perfil o que no va presentar-se a la cita concertada. En 127 casos, només es va requerir un assessorament general, un fet que demostra que, cada cop més, els ciutadans acudeixen al servei en una fase inicial del problema.

160 persones o famílies es troben pendents d’un acord, ja sigui una renegociació del préstec hipotecari (73), una dació o compravenda (43), o una dació o compravenda amb lloguer (44). Pel que fa als que ja ha aconseguit aquest acord, 14 han pogut renegociar la seva hipoteca, a 25 se’ls ha concedit la dació i a 8 la dació amb lloguer.

En aquests moments, el servei funciona al dia i només tres demandants estan pendents de la primera entrevista. 143 expedients estan a l’espera d’una resposta de l’entitat, 48 estan pendents de resposta de l’usuari, en 25 casos no s’ha assolit cap acord amb l’entitat bancària, en quatre ocasions no hi ha hagut entesa amb l’usuari i 193 expedients ja han estat arxivats.

Una altra de les dades que s’ha donat a conèixer a la reunió d’aquest dijous és que l’àrea de Serveis Socials va destinar l’any passat 550.000 euros a ajudes econòmiques a famílies.