Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Els alumnes de Rubí participen a una campanya educativa sobre la gestió de residus https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.svg

Els alumnes de Rubí participen a una campanya educativa sobre la gestió de residus

L’Institut Municipal de Medi Ambient (IMMA) ha programat una campanya educativa adreçada als alumnes de Rubí sobre la gestió dels residus al municipi. La campanya, que té com a principals destinataris tots els centres d’ensenyament del municipi, s’iniciarà el pròxim dilluns, 6 de novembre, i es preveu que finalitzi a mitjans de desembre.

Xavier Reinaldos, 2n Tinent d’ Alcalde i Regidor de Medi Ambient ha manifestat que amb aquesta campanya es dóna resposta d’una forma novedosa: “ És una campanya educativa didàctica, participativa i divertida”. Segons Reinaldos, amb la voluntat política de treballar per l’educació ambiental ”és la forma d’apostar pel futur i vetllar pel medi ambient i el nostre entorn”

Un total de 4 educadors ambientals realitzaran les accions dins aquesta campanya educativa, que s’organitza de la següent manera:

Audiovisual divulgativa sobre el model de gestió de residus de Rubí.
L’IMMA ha editat aquest audiovisual on es treballen els principals aspectes relacionats amb el sistema de recollida de la brossa a la població, com per exemple: les recollides selectives, les instal•lacions municipals on es tracten els residus, la deixalleria, la participació ciutadana, etc. Aquest DVD ha estat possible gràcies a la col•laboració de les escoles de la ciutat i ciutadans de Rubí i els mateixos ciutadans, petits i grans en són els protagonistes, a més de tots els professionals del servei de neteja de Rubí.

Repartiment dels bufs representatius de la campanya
Es repartiran els bufs representatius de la campanya als alumnes de cada centre educatiu. Els bufs serviran per premiar la participació de tots els nens, nenes i joves en les activitats d’educació ambiental.

Realització d’activitats educatives
La visualització de l’audiovisual es veurà reforçada per la realització d’un conjunt d’activitats relacionades amb la temàtica dels residus. S’han dissenyat activitats adequades a cada etapa educativa que seran monitoritzades per educadors ambientals.
En aquesta darrera part, les activitats que l’IMMA ha programat es distribueixen segons els cicles educatius, en els quals es farà una presentació inicial de la campanya i es projectarà l’audiovisual.

Educació infantil
Se’ls ha preparat als alumnes una fitxa educativa didàctica “Tria bé els teus residus!”, que consisteix en un full adhesiu on estan representats els contenidors del model residu mínim, al voltant dels contenidors trobem diferents tipus de residus. Els infants han d’enganxar cada tipus de residu amb el seu contenidor. Per a que sigui més senzill, els contenidors tindran representats en el seu interior la forma dels residus (estil trencaclosques).
Amb aquesta activitat se’ls ensenyarà a reconèixer les diferents tipologies de deixalles, com seleccionar-les i a quin contenidor dipositar-les. Mitjançant la fitxa els alumnes podran aprendre a diferenciar els tipus de deixalles i a quin contenidor es dipositen.

Educació primària i secundària de 1r cicle ( 1r i 2n ESO )
S’ha programat el joc “Embolica’t amb els residus” amb el qual s’ensenyarà als alumnes a diferenciar i classificar els tipus de brossa d’una manera lúdica i dinàmica. Aquest joc consisteix en convertir el joc tradicional del Twister en un nou joc en el que es relacionen les posicions del cos amb els tipus de brossa. D’aquesta manera l’alumne aprèn a diferenciar els residus correctament d’una forma lúdica i dinàmica.
L’objectiu d’aquestes activitats és que l’alumnat entengui el model de gestió de residus del seu municipi. Entre altres factors es treballarà quines fraccions de brossa se separen, a quins contenidors es dipositen, les instal•lacions municipals on es gestiona, el tractament que reben els diferents tipus de residus.

Educació secundària i batxillerat
Els alumnes participaran a un joc de rol dels residus, una activitat en la que han de representar els sectors implicat en la gestió dels residus. Els alumnes, organitzats en grups, hauran d’estudiar els diferents sectors implicats en el problema dels residus per després poder-los representar. Un cop estudiats, s’iniciarà un debat en el qual cada part implicada haurà de defensar la postura.
L’objectiu d’aquesta proposta és que els alumnes entenguin el model de gestió de residus de Rubí i prenguin consciència del gran impacte que té la problemàtica dels residus a la societat. Es vol ensenyar tots els sectors implicats en la gestió dels residus del municipi i la interrelació entre ells.

Cada cosa al seu lloc!

Com a element de difusió a les famílies, es lliurarà un fullet explicatiu a cada alumne en el qual s’expliquen els serveis integrats dintre de la gestió de residus de Rubí i les diferents recollides selectives.