Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

47 comerços locals reben els resultats d'una auditoria realitzada dins el projecte Rubí Brilla La iniciativa Comerç sostenible ha permès avaluar l’eficiència energètica, la gestió de residus i els productes d’aquests establiments https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.svg

47 comerços locals reben els resultats d'una auditoria realitzada dins el projecte Rubí Brilla

La iniciativa Comerç sostenible ha permès avaluar l’eficiència energètica, la gestió de residus i els productes d’aquests establiments
Els 47 establiments inscrits al projecte Comerç sostenible, dins la iniciativa municipal de foment de l’eficiència energètica i les energies renovables Rubí Brilla, han començat a rebre els resultats de l’auditoria que van passar entre els mesos de setembre de 2013 i gener de 2014. L’estudi, realitzat amb la col·laboració d’alumnes de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), analitza la situació d’aquests comerços quant a eficiència energètica, gestió de residus i producte, i inclou tot un seguit de propostes per millorar-ne els resultats.

En funció de les dades obtingudes, els establiments participants han estat classificats en diferents categories (rubí, or, plata i bronze) que indiquen la qualitat de les seves pràctiques en els tres àmbits analitzats.

Pel que fa a la qüestió energètica, queda demostrat que els comerços tenen força marge de millora: 24 establiments (51%) han rebut la distinció més baixa, el bronze; altres 21 (45%) han estat classificats com a plata; i només dos (4%) han aconseguit l’or. A l’entrar en el detall de les dades, s’evidencia que cap comerç consumeix energia verda certificada, que els seus sistemes d’il·luminació són en general poc eficients (només deu establiments han rebut la distinció d’or o rubí en aquest apartat) i que poden estalviar molt en el seu consum d’aigua. En canvi, es registren bons resultats pel que fa a l’estalvi energètic en climatització i a la classificació energètica dels equips instal·lats. D’altra banda, les dades són excel·lents quant a aïllament tèrmic dels edificis, ja que la majoria d’establiments disposen d’elements com ara el doble vidre o les cortines d’aire sense resistència, que els permeten mantenir una bona temperatura al local sense necessitat d’un gran consum energètic.

L’àmbit en què els comerços locals obtenen millors resultats és el de gestió de residus, ja que tots separen les escombraries per al seu correcte reciclatge i molts d’ells també intenten prevenir la generació de residus mitjançant el lliurament de bosses reutilitzables als clients, el foment de les reparacions i l’ús de paper reciclat, entre d’altres. Aquestes bones pràctiques fan que 44 establiments (94%) hagin estat distingits com a rubí en aquest àmbit i que els altres tres (6%) siguin or.

En darrer terme, pel que fa al producte, les auditories només atorguen una distinció d’or (2%), mentre que 21 establiments (48%) han estat classificats com a bronze i 18 (41%) com a plata. Aquestes dades reflecteixen que hi ha pocs establiments que comercialitzin productes de proximitat i encara menys que utilitzin o venguin productes ecològics o de comerç just. En canvi, la meitat dels comerços analitzats han rebut una puntuació positiva per facilitar informació dels seus productes als consumidors.

Objectiu: millorar els resultats

Durant aquest mes de març, els comerços participants al projecte Comerç sostenible rebran un informe personalitzat amb els resultats obtinguts a l’auditoria i tot un seguit de propostes per tal de millorar-los. L’objectiu de l’equip de Rubí Brilla és ajudar els establiments a implementar aquestes accions al llarg d’aquest semestre i que, durant la segona meitat de l’any, els comerços se sotmetin a un segon estudi. Els resultats que se n’obtinguin definiran els distintius que rebran finalment els establiments i que passaran a lluir en forma d’adhesius als seus aparadors. Tot plegat amb l’objectiu final de millorar la sostenibilitat dels establiments però també la seva competitivitat i, per tant, les seves vendes.

Entre les propostes i recomanacions que s’estan fent arribar als comerciants, hi ha qüestions bàsiques com tancar la porta d’accés al local per fer una gestió més eficient de la temperatura, instal·lar cisternes amb doble descàrrega o pintar la façana d’un color clar en cas d’haver de fer millores a l’establiment. També s’informa als botiguers dels ajuts que poden sol·licitar a l’Ajuntament per fer reformes als seus locals i que els poden servir, per exemple, per instal·lar llums LED, o de la possibilitat de contractar energia verda certificada.

Aquestes recomanacions es complementen amb la programació de tres cursos sobre qüestions energètiques adreçats als 47 comerços participants al projecte. El primer es dedicarà a la comptabilitat energètica, el segon se centrarà en les bones pràctiques i l’últim abordarà el tema del monitoratge. A més, també s’oferirà formació oberta a tot el teixit comercial sobre energia i prevenció i reciclatge de residus.

El projecte Comerç sostenible està subvencionat per la Unió Europea a través del programa MED, que finança accions de cooperació transnacional al Mediterrani.