Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Una vintena de veïns i veïnes procedents d’altres països reben els Certificats d’Acollida que lliura l’Ajuntament La Generalitat expedeix aquests reconeixements, que reben les persones nouvingudes que han completat un circuit formatiu sobre competències lingüístiques, culturals i laborals https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Una vintena de veïns i veïnes procedents d’altres països reben els Certificats d’Acollida que lliura l’Ajuntament

La Generalitat expedeix aquests reconeixements, que reben les persones nouvingudes que han completat un circuit formatiu sobre competències lingüístiques, culturals i laborals

Mª Carmen Cebrián i Pau Navarro, amb les persones que han rebut el Certificat d’Acollida (foto: Ajuntament – Localpres).
Mª Carmen Cebrián i Pau Navarro, amb les persones que han rebut el Certificat d’Acollida (foto: Ajuntament – Localpres)

L’Ajuntament ha lliurat aquest dimecres els Certificats d’Acollida a un total de 22 veïns i veïnes de Rubí procedents d’altres països que han completat un seguit de cursos sobre competències bàsiques en català i castellà, coneixements laborals i de la societat catalana. Aquests reconeixements se sumen als sis que es van concedir a principis d’any, els primers que es van atorgar des que es va posar en marxa el Servei de Primera Acollida municipal, l’any 2016. Aquest servei està subvencionat un 50% pel Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat i l’altre 50% pel Fons Social Europeu de la Unió Europea.

El Certificat d’Acollida és un document que expedeix el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, que pot ser útil en els processos d’estrangeria o d’adquisició de la nacionalitat, així com a l’hora de buscar feina. Per obtenir-lo, les persones nouvingudes han de completar un curs de 90 hores de competències lingüístiques bàsiques en català i castellà; una formació de 15 hores sobre coneixements laborals; i un darrer curs, també de 15 hores, sobre coneixements de la societat catalana i el seu marc jurídic.

Les administracions locals estan obligades a facilitar aquesta formació d’acord amb la Llei 10/2010, del 7 de maig, d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya i el Decret 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d’acollida de les persones immigrades i de les retornades. Tot i que el certificat l’expedeix la Generalitat, l’Ajuntament de Rubí és qui executa i gestiona aquest servei.

Els regidors de Ciutadania, Mª Carmen Cebrián Ordóñez i Pau Navarro Cano, han estat els encarregats de lliurar els reconeixements aquest dimecres en un acte celebrat a la Sala de Plens de l’Ajuntament. “Rubí ha estat sempre una ciutat acollidora [...], ho porta al seu ADN”, ha assegurat Navarro, que ha agraït a totes les persones que han rebut el certificat el fet d’haver escollit la nostra ciutat per a instal·lar-s’hi: “Us mostrem el nostre agraïment perquè hagueu decidit que Rubí sigui casa vostra”. El regidor també ha parlat del significat del Certificat d’Acollida: “Aquest document acredita molt més que el fet que hagueu rebut una formació. Certifica l’esforç que feu per ser una part activa de la ciutadania de Rubí que, amb vosaltres, és més diversa, oberta i rica”. Per la seva banda, Mª Carmen Cebrián Ordóñez ha explicat que Rubí té una llarga tradició com a ciutat acollidora: “Aquests reconeixements refermen que som ciutat d’acollida. Fa molts anys que treballem en aquest sentit. El Servei de Primera Acollida va començar el 2016, donant una mica d’estabilitat a tota la feina que ja es feia anteriorment des de l’Àrea de Serveis a les Persones”.

Servei de Primera Acollida
A Rubí, les accions formatives necessàries per a l’obtenció dels Certificats d’Acollida es desenvolupen sota el paraigua del Pla de convivència i acollida 2017-2020, un document que té com a objectiu garantir la cohesió social i la correcta gestió dels canvis estructurals derivats de l’arribada de nova població a Rubí.

Un dels principals instruments en el desplegament d’aquest pla és el Servei de Primera Acollida, encarregat d’oferir a les persones procedents d’altres països informació, assessorament i totes les eines necessàries per a la seva integració sociocultural. Aquest servei s’adreça a les persones estrangeres immigrades, les sol·licitants d’asil o de protecció subsidiària, les refugiades, les apàtrides i les retornades majors de 16 anys. Des de la seva posada en marxa el 2016, aquest recurs ha atès 661 persones, de les quals 28 han aconseguit el certificat.