Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La segona jornada de coeducació de Rubí planteja els reptes de l’educació sexual i afectiva Professionals de l'educació, majoritàriament dones de centres de Rubí, s'han trobat aquest dissabte per repensar l’educació sexual i afectiva des d’una perspectiva feminista i interseccional https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

La segona jornada de coeducació de Rubí planteja els reptes de l’educació sexual i afectiva

Professionals de l'educació, majoritàriament dones de centres de Rubí, s'han trobat aquest dissabte per repensar l’educació sexual i afectiva des d’una perspectiva feminista i interseccional

El regidor d’Educació a l’inici de la trobada  (foto: Ajuntament de Rubí - Localpres).
El regidor d’Educació a l’inici de la trobada (foto: Ajuntament de Rubí - Localpres)

La II Jornada de Coeducació de Rubí ha omplert aquest dissabte l’aforament de l’auditori de la Biblioteca Mestre Martí Tauler per debatre sobre l’educació sexual i afectiva. La iniciativa s’ha organitzat conjuntament entre el grup motor de coeducació de Rubí, el Servei Educatiu del Vallès Occidental III i l’Ajuntament de Rubí. Professionals de l'educació, majoritàriament dones i de centres de Rubí, s'han trobat per compartir experiències, personals i professionals, i debatre estratègies per abordar l’educació sexual i afectiva, des de la perspectiva de la coeducació.

Victor García Correas, regidor d’Educació de l’Ajuntament de Rubí, ha obert la jornada agraint  “l'existència d'aquest projecte i la feina de la Yolanda Ferrer, com a regidora d'Igualtat del passat mandat, per posar-lo en marxa”. “Les desigualtats es veuen clarament al pati de les escoles, veient qui i com ocupa l'espai que comparteixen nens i nenes, observant com es relacionen uns i altres. Per aconseguir que desapareguin aquestes desigualtats l'educació és imprescindible. Tot comença a l'educació”, ha conclòs.

Sílvia Fernández Herrero, inspectora d'Educació dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, també ha lloat la iniciativa municipal: "Ser aquí és un èxit. Obrim una segona jornada que ens demostra que hi ha una voluntat real de promoure la coeducació, que a més tracta un tema cabdal: l'educació sexual i afectiva, que permet que els i les joves gaudeixin d'una sexualitat saludable. L'educació sexual i afectiva és prevenció".

Abans d’iniciar la jornada, les i les assistents han fet un minut de silenci per les víctimes de violència masclista d’aquest any.

El repte de l’educació sexual i afectiva

La trobada s’ha estructurat al voltant d’una taula rodona i tres tallers pràctics. Les integrants de la taula eren Ingrid Agud Morell, responsable de Polítiques d’Igualtat de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i tres membres del Grup de Recerca AFIN del Departament d'Antropologia de la UAB: Bruna Álvarez Mora, Doctora en Antropologia; Estel Malgosa Gasol, Doctora en Antropologia i Zenaida Maria Andreica Gheorghe; llicenciada en Sociologia amb especialitat en Antropologia per la Universitat de Bucarest.

En aquesta primera part de la jornada, s’ha definit l’educació afectiva i sexual des d’un enfocament de drets, feminista i interseccional. Les ponents han parlat de la construcció social de la sexualitat i la infància, la concepció adultocèntrica de l'educació, les lleis educatives i els resultats de recerca del grup SEX Afin. El projecte SexAFIN fa servir la metodologia de recerca-acció per a contribuir al desenvolupament d'una educació sexual i afectiva integral. Contempla aspectes com el dret a la salut, la prevenció de violències, la diversitat sexual, l'equitat de gènere, el plaer i el benestar, involucrant a la comunitat educativa de centres d'educació infantil i primària, així com a entitats municipals. A través de metodologies participatives, es creen espais de diàleg on infants, professionals de l'educació, famílies i la comunitat discuteixen les diferents dimensions de la sexualitat. “Som sexuals des que naixem. L'educació sexual i afectiva permet prendre decisions sanes, segures i plaents. Sense informació no protegim els nens i les nenes, al contrari, els fem vulnerables”, ha conclòs Malgosa Gasol. Per acabar, les ponents amb la col·laboració del públic han plantejat els reptes de l'educació sexual i afectiva.

La segona part de la jornada ha distribuït les assistents en quatre tallers pràctics. El públic ha pogut triar entre tallers d’eines d’intervenció en educació afectiva i sexual de 0 a 8 anys, en la preadolescència (8 – 12 anys), en l’adolescència (12 a 18 anys); i un taller d’educació afectiva i sexual a través de la cultura audiovisual.

A més de les ponents de la taula rodona, han impartit els tallers Anna Sala Bastardes, graduada en Antropologia Social i Cultural a la UAB i especialitzada en estudis de gènere; Emma Baudais Míguez, especialitzada en estudis de gènere, màster d'Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania a la UB, i Cristina Almirall Romeu, graduada en Comunicació Audiovisual per la Universitat de Vic.

Objectius de Desenvolupament sostenible