Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Mesa pel dret a l’habitatge acorda crear una comissió de treball sobre pobresa energètica El reglament de funcionament d’aquest òrgan preveu l’establiment de grups de treball per tractar temes concrets durant un període de sis mesos https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

La Mesa pel dret a l’habitatge acorda crear una comissió de treball sobre pobresa energètica

El reglament de funcionament d’aquest òrgan preveu l’establiment de grups de treball per tractar temes concrets durant un període de sis mesos

La Mesa pel dret a l’habitatge s’ha reunit aquest dimecres en sessió plenària.
La Mesa pel dret a l’habitatge s’ha reunit aquest dimecres en sessió plenària

La Mesa pel dret a l’habitatge s’ha reunit aquest dimecres en sessió plenària per tractar les darreres novetats relacionades amb aquesta temàtica a la ciutat. Durant la trobada, la segona que se celebra sota la nova denominació d’aquest òrgan, s’ha consensuat la creació d’una comissió de treball sobre pobresa energètica que s’ocuparà d’aquesta problemàtica durant els propers sis mesos.

El reglament de funcionament de la Mesa pel dret a l’habitatge, que està previst que s’aprovi properament, contempla l’establiment d’un grup de treball cada semestre per tractar temes concrets. Els membres d’aquest òrgan participatiu han estat d’acord que la pobresa energètica era una qüestió prioritària que era convenient tractar abans de l’arribada de l’hivern. Les altres dues propostes de comissió de treball que s’han formulat durant la sessió han estat una sobre formes alternatives d’accés a l’habitatge ─que es podria constituir més endavant─ i una altra sobre indicadors relacionats amb aquesta matèria ─aquesta opció s’ha derivat cap als serveis tècnics de l’Ajuntament, que s’han compromès a fer la recerca d’aquestes dades─.

Prop d’un miler de casos atesos al SIAH
Durant la sessió plenària d’aquest dimecres, el consistori ha actualitzat a la resta d’integrants de la mesa les dades registrades pel Servei d’Intermediació d’Afectats per la Hipoteca (SIAH) des de la seva posada en funcionament, l’any 2012. En tot aquest temps, l’oficina ha atès 934 casos. Dels 284 que continuen oberts, 147 estan relacionats amb problemes amb la hipoteca i 126 amb ocupacions d’habitatges ─una casuística en augment─.

A la reunió també s’ha informat que en els quatre anys de funcionament del SIAH s’ha aconseguit tancar 97 acords de dació en pagament, en molts casos acompanyats d’un lloguer social al mateix habitatge.

L’Ajuntament ha compartit igualment les dades referents als ajuts per al lloguer i altres prestacions que s’encarrega de tramitar. Pel que fa als ajuts permanents per al lloguer que atorga la Generalitat, aquest any s’han gestionat 231 expedients, la majoria dels quals ─219─ són renovacions d’anys anteriors. Quant a la línia de subvenció que obre anualment el Ministeri de Foment, el Servei Local d’Habitatge ha registrat 354 sol·licituds a la present convocatòria, que es va tancar el 15 de juny.

El consistori també s’ha encarregat de derivar durant el 2016 sis expedients a la Mesa de valoració per a situacions d’emergències econòmiques, socials i altres casos amb necessitats especials, de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya. A més, ha tramitat 13 prestacions econòmiques d’urgència especial per a l’habitatge, amb l’objectiu de possibilitar la permanència a la vivenda de persones i famílies i prevenir d’aquesta manera l’exclusió social.

Negociació amb les entitats financeres
La sessió plenària d’aquest dimecres ha servit per posar en comú algunes de les inquietuds de les entitats socials que estan representades a la mesa, com a ara l’elevat preu dels lloguers a Rubí o l’estat de la cessió de pisos buits per part dels bancs. Des de l’Ajuntament s’ha recordat que aquests habitatges s’estan traspassant directament a la Generalitat i que es tracta d’un procediment lent que, de moment, ha donat pocs resultats: sis habitatges cedits per la SAREB, dos per CatalunyaCaixa i un per CaixaBank.

La regidora de l’Àrea de Serveis a les Persones, Marta García, ha aprofitat per explicar que l’Ajuntament manté una línia de negociació amb les entitats financeres per aconseguir que cedeixin els seus habitatges desocupats. Per no interferir en aquestes converses, en el marc de les quals els bancs estan fent propostes positives, el consistori ha preferit no activar encara les sancions pel manteniment de pisos buits, tot i que “ja està tot preparat per encetar aquesta via”, ha explicat García.

Durant la trobada d’aquest dimecres, els membres de la mesa també han denunciat l’actitud de les empreses subministradores en els casos de pisos de bancs que han estat ocupats. L’Ajuntament ha reconegut la dificultat d’aconseguir la col·laboració de les grans operadores de llum i gas ─amb Sorea ja existeix un conveni que facilita el subministrament d’aigua en aquests casos─ però ha assegurat que segueix treballant en aquest sentit.

Relacionat amb això, la mesa també ha pogut conèixer que els Serveis Socials municipals han emès ja uns 320 informes d’exclusió residencial, tant per pobresa d’energètica com per emergència habitacional. Aquest és un procediment indispensable per evitar els talls de les empreses subministradores, segons marca la ILP 24/2015 de mesures urgents per fer front a l’emergència habitacional i a la pobresa energètica; una norma que, d’altra banda, no s’està desplegant com caldria, tal com denuncien el món municipal i les entitats.