Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament treballa amb les entitats financeres propietàries de pisos buits perquè aquests es destinin a lloguer social Durant la darrera reunió de la Mesa pel dret a l’habitatge, celebrada aquest dijous, s’ha presentat la proposta de reglament de funcionament d’aquest òrgan https://www.rubi.cat/ca/actualitat/noticies/l2019ajuntament-treballa-amb-les-entitats-financeres-propietaries-de-pisos-buits-perque-aquests-es-destinin-a-lloguer-social/@@images/image/preview

L’Ajuntament treballa amb les entitats financeres propietàries de pisos buits perquè aquests es destinin a lloguer social

Durant la darrera reunió de la Mesa pel dret a l’habitatge, celebrada aquest dijous, s’ha presentat la proposta de reglament de funcionament d’aquest òrgan
Aquest dijous s’ha celebrat una nova Mesa pel dret a l’habitatge, la primera sota aquesta nova denominació (foto: Localpres).
Aquest dijous s’ha celebrat una nova Mesa pel dret a l’habitatge, la primera sota aquesta nova denominació (foto: Localpres)

La Mesa pel dret a l’habitatge de Rubí s’ha reunit aquest dijous per abordar les darreres novetats relacionades amb aquesta temàtica a la ciutat. A banda de presentar una proposta de reglament de funcionament d’aquest òrgan, l’Ajuntament també ha donat a conèixer als membres de la Mesa quina ha estat la resposta de les entitats financeres a la carta que els va enviar l’alcaldessa a mitjans de febrer demanant-los que mobilitzessin els pisos buits dels quals són titulars.

A la carta, Ana María Martínez manifestava la preocupació de l’equip de govern pel fet que a la ciutat hi hagi uns 330 pisos desocupats, segons dades municipals, tenint en compte la situació d’emergència social existent. Alhora, la primera edil obria una via de diàleg amb aquestes entitats per intentar trobar una solució pel major nombre de famílies de la ciutat que s’han vist abocades a ocupar pisos buits propietat d’entitats bancàries com a solució desesperada, després d’haver perdut el seu habitatge com a resultat dels efectes de l’actual crisi econòmica.

De la vintena d’entitats a les quals se’ls va adreçar aquesta comunicació, una desena, precisament les que gestionen un volum més gran d’habitatges, ja han respost. Totes elles han manifestat que comparteixen la preocupació del consistori i que fa temps que estan treballant per trobar solucions. Així, han explicat que han arribat a acords amb el Govern central i amb el de la Generalitat de Catalunya per posar a disposició del Fons social d’habitatge un nombre determinat de pisos, alguns dels quals podrien estar ubicats a Rubí. En aquest sentit, l’Ajuntament demanarà formalment al Govern de la Generalitat que confirmi quants d’aquests pisos estan situats a la ciutat i que comuniqui de quina manera els posaran a disposició de la ciutadania.

Resposta de les entitats financeres
Pel que fa a la SAREB (Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria), aquesta gestora d’actius ha traslladat al consistori que ja està col·laborant amb les administracions, a qui han cedit diversos pisos buits perquè es destinin a lloguer social. La resta del seu parc d’habitatge l’estan comercialitzant diverses gestores.

El BBVA ha explicat que recentment ha creat el departament de Política social d’habitatge, fet que, segons l’entitat, posa de manifest el seu compromís per trobar solucions a la situació d’emergència social existent. En situacions d’impagament, el banc proposa solucions, com ara evitar el llançament, només en aquells casos en què els ocupants de l’habitatge siguin clients del mateix BBVA. Pel que fa a la resta de casos, poden aplaçar l’execució judicial només si hi ha una notificació de l’Ajuntament. L’entitat ha comunicat al consistori que s’està replantejant aquesta situació tenint en compte la demanda social i de les administracions.

Per la seva banda, CAIXABANK ha assegurat que sempre ha estat procliu a trobar solucions i a no fer fora ningú de casa seva. L’entitat comparteix periòdicament un espai de treball amb l’Ajuntament per abordar situacions d’ocupacions il·legals, morositats, etc. El cap del Servei d’Habitatge del consistori, Enric Garcia, ha explicat als membres de la Mesa que l’Ajuntament està a punt de tancar un acord amb CAIXABANK perquè l’entitat li cedeixi un habitatge per destinar-lo a lloguer social, en casos d’emergència, i que, paral·lelament, també s’està plantejant la possibilitat que l’entitat bancària posi a disposició de l’Ajuntament un nombre encara indeterminat de pisos per destinar-los a lloguer social, amb un contracte d’ús de fruit per 8 anys.

Per últim, ANTICIPA (Catalunya Caixa) ha proposat al consistori que aquest els faciliti un llistat de pisos que calgui adequar. L’entitat executaria les reparacions d’aquests pisos, que serien posats a lloguer social a través de l’Ajuntament, amb preferència pels clients d’ANTICIPA. El consistori, per la seva banda, farà arribar una contraproposta a l’entitat, molt similar a la que duen a terme amb CAIXABANK.

Parc d’habitatge públic
Al febrer, l’alcaldessa també va remetre una carta al director gerent de l’Institut Metropolità de Promoció del Sòl (IMPSÒL) instant aquest organisme a adjudicar els 22 pisos de protecció oficial que té desocupats actualment a Rubí. Aquest dijous s’ha explicat als membres de la Mesa pel dret a l’habitatge que l’IMPSÒL proposa comercialitzar aquestes vivendes per la via del lloguer amb opció de compra, incorporant una nova categoria: el risc d’exclusió social.

D’altra banda, l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) ─que va impulsar la promoció de Can Sant Joan─ preveu construir una nova promoció de 35 pisos properament, la ubicació dels quals encara no s’ha determinat. En aquests moments, l’organisme està fent un estudi de viabilitat per veure quin és el lloc més idoni per alçar aquests habitatges, atenent a diversos criteris, com ara la demanda social, la disponibilitat de solars, les bones comunicacions dels mateixos i si existeixen serveis al voltant. La zona de Can Sant Joan, darrera del 25 de Setembre, compleix tots aquests requisits, segons ha informat el consistori.

Reformulació de la Mesa
A la darrera reunió de la Mesa pel dret a l’habitatge, quan encara s’anomenava Mesa especial de desnonaments, es va decidir reorientar aquest òrgan amb l’objectiu d’abordar la problemàtica del dret a l’habitatge d’una forma integral. En aquella reunió, celebrada al desembre, el consistori es va comprometre a presentar una proposta de reglament de funcionament a la següent trobada, text que s’ha donat a conèixer aquest dijous.

Durant la reunió, la regidora de l’Àrea de Serveis a les Persones, Marta García, també ha explicat als membres de la Mesa que Rubí ja disposa d’un secretari judicial de referència, concretament el del jutjat nº 8. “Hi ha una interlocució directa amb ell, que ens podrà facilitar la gestió de diversos temes. És una bona notícia, perquè ens han rebut amb cordialitat i amb ganes de col·laborar. Des de Serveis Socials ja existeix una relació fluïda, però fins ara no teníem una figura de referència, com és un secretari judicial”, ha comentat García.

La regidora també ha traslladat als membres de la Mesa que la intenció del consistori és acostar el Servei d’Habitatge a la ciutadania:“Es tracta que els rubinencs i les rubinenques coneguin quins serveis ofereix l’Ajuntament en matèria d’habitatge per evitar, com ha passat en més d’una ocasió, que els usuaris acudeixin al servei quan ja és massa tard”.