Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament prepara l’aplicació del Decret llei de mesures urgents per millorar l’accés a l’habitatge El Servei d’Habitatge ha impulsat la creació de dues comissions de treball que vetllaran per l’èxit en la implantació de la nova norma a la ciutat https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament prepara l’aplicació del Decret llei de mesures urgents per millorar l’accés a l’habitatge

El Servei d’Habitatge ha impulsat la creació de dues comissions de treball que vetllaran per l’èxit en la implantació de la nova norma a la ciutat

El decret llei té implicacions en la gestió dels ajuntaments (foto: Ajuntament de Rubí – Ramon Vilalta).
El decret llei té implicacions en la gestió dels ajuntaments (foto: Ajuntament de Rubí – Ramon Vilalta)

El Servei d’Habitatge de l’Ajuntament de Rubí ha posat en marxa dues comissions de treball amb l’objectiu de garantir l’èxit en l’aplicació del Decret llei 17/2019 de la Generalitat de Catalunya de mesures urgents per millorar l’accés a l’habitatge. “El nou text és de gran importància perquè modifica les diferents lleis i normatives relatives a l’habitatge, i recull bona part de les demandes dels col·lectius que treballen aquest tema”, ha destacat la regidora d'Habitatge, Ànnia García Moreno.

El decret té implicacions en diverses àrees de gestió municipal, afectant per exemple la mediació amb grans tenidors, els processos de llançament, la qualificació dels usos del sòl o les possibilitats d’expropiació. Per a García, “es tracta d’una qüestió complexa, que hem d’abordar amb solvència tècnica i compartint el coneixement des del primer moment”.

Per aquest motiu, s’ha decidit crear dues comissions: una enfocada en les qüestions legals, que s’encarregarà d’estudiar les implicacions del decret pel que fa a l’acompanyament de la ciutadania en casos de llançament i de mediació amb grans tenidors; i una altra centrada en l’àmbit urbanístic, que treballarà en els efectes del nou text sobre el planejament de la ciutat. Aquests grups també tindran com a funció definir i concretar els protocols d’actuació en aquells àmbits en què el decret modifica la normativa anterior.

Les comissions de treball estan integrades per personal del Servei d’Habitatge i la societat municipal Proursa, així com de les àrees de Drets Socials, Planificació Urbana i Secretaria. Les reunions es van iniciar a finals de gener i es repetiran de manera periòdica a mesura que sorgeixin dubtes, dificultats o oportunitats en l’aplicació del decret.

Una eina estratègica
El Govern català va aprovar el Decret llei de mesures urgents per millorar l’accés a l’habitatge el passat mes de gener, amb l’objectiu que es converteixi en una eina estratègica per regular el mercat de l’habitatge i fer-lo més accessible. El text respon a un triple objectiu: combatre les situacions d’emergència residencial, augmentar el nombre d’habitatges protegits en règim de lloguer i contribuir a la moderació dels preus dels lloguers en habitatges privats.

Entre d’altres mesures específiques, el decret obliga els grans tenidors a oferir un lloguer social a les famílies que acreditin vulnerabilitat abans d’interposar una demanda social; estableix que l’habitatge protegit tindrà una qualificació permanent, associada al règim urbanístic del sòl sobre el qual estigui construït; i permet que els propietaris que lloguin pisos per sota de l’Índex de Referència de Preus de Lloguer puguin accedir a ajuts públic de foment del lloguer.