Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament de Rubí publica el Portal de transparència per acostar la gestió municipal a la ciutadania 'Transparencia.rubi.cat' aglutina en un mateix web tota la informació pública que el consistori ja donava a conèixer a través de diferents plataformes https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament de Rubí publica el Portal de transparència per acostar la gestió municipal a la ciutadania

'Transparencia.rubi.cat' aglutina en un mateix web tota la informació pública que el consistori ja donava a conèixer a través de diferents plataformes

El nou portal es pot consultar a l’enllaç 'transparencia.rubi.cat'.
El nou portal es pot consultar a l’enllaç 'transparencia.rubi.cat'

L’Ajuntament de Rubí ha publicat aquest dimarts el Portal de transparència municipal, una pàgina web que recull de forma clara, estructurada i en format reutilitzable les dades relatives a la gestió municipal. La posada en marxa d’aquest web respon a l’entrada en vigor de dues normatives sobre transparència: la Llei estatal 19/2013 de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que és d’obligat compliment des del 10 de desembre, i la Llei catalana 19/2014, que ho serà a partir del proper 1 de gener de 2016.

Aquestes normatives pretenen garantir la transparència de l’activitat pública i el dret dels ciutadans a la informació i la documentació públiques, alhora que estableixen els principis de bon govern d’acord amb els quals han d’actuar els alts càrrecs i el personal de les administracions. Totes dues lleis obliguen a l’aplicació d’una sèrie de requisits que responen a tres àmbits d’actuació: la transparència, l’accés a la informació pública i el bon govern.

En el cas de la transparència, les normes estableixen que les administracions locals han de transmetre a la ciutadania la informació necessària perquè aquesta pugui entendre i avaluar la gestió municipal i, d’aquesta manera, afavorir la seva participació. En aquest sentit, es determina que la informació ha de ser clara, estar actualitzada i ser avaluable.

Pel que fa a l’accés a la informació, tant la llei estatal com la catalana reconeixen el dret de les persones a sol·licitar i obtenir la informació pública en els termes i condicions que s'estableixi.

Per últim, en el cas del bon govern, s’estableix que les administracions locals han de dur a terme tot un seguit d’accions per aconseguir un flux d'informació entre l'administració i la ciutadania, que té dret a conèixer l'activitat dels poders públics locals (polítics i administratius), a controlar la seva actuació i a exigir responsabilitats per aquesta.

En definitiva, la finalitat d’aquestes lleis és establir un sistema de relació i diàleg permanent i constant entre ciutadania i administracions públiques, donant a conèixer les activitats i actuacions públiques de forma transparent, actualitzada, de fàcil accés i amb qualitat.

Totes les dades en un mateix portal
Fins ara, l’Ajuntament de Rubí publicava les dades municipals en diferents plataformes: al mateix web del consistori ─www.rubi.cat─, a través d’Open Data ─https://opendata.rubi.cat─, un portal que es va posar en marxa el novembre de l’any passat, o al Portal de pressupostos ─http://pressupostos.rubi.cat─, que va entrar en vigor el juny d’aquest any, entre d’altres.

La normativa estableix que tota aquesta informació ha que de quedar recollida de forma clara, estructurada, actualitzada i en format reutilitzable en un mateix web. Per aquest motiu s’ha creat transparencia.rubi.cat. El nou portal, a més, amplia i detalla diverses dades, com ara la informació institucional, la jurídica o la pressupostària, comptable i patrimonial.

Per tal de seguir enriquint aquesta eina, que pretén possibilitar que la ciutadania tingui accés a l’acció i la gestió pública i potenciar la cultura de la rendició de comptes, l’Ajuntament està millorant els processos interns per tal de garantir l’actualització constant de totes aquestes dades.