Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament de Rubí ha destinat més de 100.000 euros a ajudes relacionades amb l’habitatge aquest any El consistori ha decidit reorientar la Mesa especial de desnonaments per abordar la problemàtica del dret a l’habitatge d’una forma integral https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament de Rubí ha destinat més de 100.000 euros a ajudes relacionades amb l’habitatge aquest any

El consistori ha decidit reorientar la Mesa especial de desnonaments per abordar la problemàtica del dret a l’habitatge d’una forma integral

L’accés a un habitatge digne és una de les prioritats de l’equip de govern per aquest inici de mandat.
L’accés a un habitatge digne és una de les prioritats de l’equip de govern per aquest inici de mandat

L’Ajuntament de Rubí ha convocat recentment una nova Mesa especial de desnonaments per abordar la problemàtica de l’habitatge a la ciutat. Durant la reunió, presidida per l’alcaldessa, Ana María Martínez, s’ha donat a conèixer que el consistori ha destinat enguany més de 100.000 euros a ajudes relacionades amb la vivenda. En el marc d’aquesta trobada també s’ha adoptat l’acord unànime de reorientar aquesta mesa amb l’objectiu d’obrir el debat a tot allò que fa referència al dret a l’habitatge, més enllà dels processos de desnonament.

Precisament per aquest motiu, s’ha proposat canviar el nom d’aquest òrgan pel de Mesa del dret a l’habitatge. En el marc d’aquest espai de treball, a partir d’ara també s’abordaran aspectes com els lloguers socials, els casos de pobresa energètica o l’accés de diferents col·lectius a l’habitatge, entre d’altres.

Hem plantejat una reunió amb una filosofia diferent a la que havia imperat fins ara. El nostre objectiu és abordar el dret a l’habitatge d’una forma integral, treballant des de tots els àmbits. Els desnonaments són només una part de la problemàtica, però hi ha molts altres aspectes que cal treballar”, ha assegurat la regidora de l’Àrea de Serveis a les Persones, Marta Garcia. La responsable del servei d’Habitatge també ha manifestat la seva satisfacció “per l’absolut consens de tots els presents a la reunió a l’hora de decidir fer un gir a l’objectiu i els continguts de la mesa”.

Els integrants de la mesa també han plantejat que, a partir d’ara, les reunions també comptin amb representants de les entitats financeres, dels APIS i del degà dels Jutjats de Rubí.

En el marc d’aquesta reunió, a la qual hi han estat presents l’alcaldessa, la regidora de l’Àrea de Serveis a les Persones, el responsable del Servei Local d’Habitatge, representants de la majoria de grups municipals, de les dues Plataformes d’Afectats per la Hipoteca i d’entitats socials com ASAV, Creu Roja i Càrites, l’equip de govern s’ha compromès a presentar una proposta d’organització i un reglament de funcionament de la nova Mesa del dret a l’habitatge.

450 expedients tancats
Durant la reunió, s’han actualitzat les dades relacionades amb la problemàtica de l’habitatge a la nostra ciutat. Així, s’ha donat a conèixer que el Servei d’intermediació d’afectats per les hipoteques (SIAH) ha rebut 675 nous sol·licitants des que es va posar en marxa el març de 2012 i que 450 d’aquests expedients ja estan tancats a hores d’ara.

En 52 casos, els interessats han pogut renegociar el seu préstec amb l’entitat bancària. Un gruix important d’expedients, un total de 62, s’ha tancat amb un acord de lloguer social. Hi ha 34 persones que han acordat la dació en pagament i 35 més que, a banda de la dació en pagament, també han aconseguit pactar un lloguer social. També cal comptabilitzar els casos de demanda d’assessorament general o aquells en què el sol·licitant no es va presentar a la cita, entre d’altres.

Dels 225 casos oberts, 67 estan pendents de renegociar el seu préstec hipotecari. Paral·lelament, també hi ha 83 persones que esperen poder arribar a un acord de dació en pagament, 40 dels quals també sol·liciten un lloguer social. D’altra banda, també hi ha expedients que estan pendents de llançament o de resolució judicial, entre d’altres.

El Servei Local d’Habitatge ha establert meses de seguiment i negociació amb Caixa Bank i SOLVIA (Banc de Sabadell) per resoldre situacions diverses, com ara ocupacions, habitatges buits o cessió d’habitatges, entre d’altres, i s’està treballant també per arribar a acords amb la SAREB.

D’altra banda, l’Ajuntament ha destinat més de 100.000 euros a ajudes relacionades amb l’habitatge ─prop de 59.000 euros per ajudar les famílies a pagar el lloguer o la hipoteca, entre d’altres, i uns 43.000 euros per fer front a les situacions de pobresa energètica que viuen algunes llars de la ciutat─. També s’han dut a terme diverses accions per promoure l’estalvi energètic a través del projecte ‘Energia per a tothom, que l’Ajuntament desenvolupa dins la iniciativa de foment de l’eficiència energètica i les energies renovables Rubí Brilla.

Paral·lelament, el darrer Ple municipal, celebrat el 22 de desembre, ha acordat adherir-se a la Plataforma de municipis per a l’habitatge digne i contra la pobresa energètica’, mentre que en la sessió del mes d’octubre, es va aprovar una moció en què s’exigeix una nova llei reguladora del dret a l’habitatge que garanteixi les mesures de mínims per fer front a l’emergència habitacional. 

L’habitatge, un dels eixos clau del govern local
L’accés a l’habitatge és una de les prioritats de l’equip de govern per a aquest inici de mandat. Amb l’objectiu de facilitar l’accés a una vivenda digna, a banda de reorientar el funcionament de la Taula especial de desnonaments, el consistori també treballarà per crear un parc social d’habitatge que inclogui els prop de 1.000 pisos buits que hi ha a la ciutat, molts dels quals són propietat d’entitats financeres, i elaborarà un reglament que permeti sancionar aquells bancs que mantinguin els habitatges desocupats.