Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

894 persones van ser usuàries del Servei Local de Teleassistència el 2021 Més del 20% de persones rubinenques majors de 80 anys van disposar d'aquest recurs que presta la Diputació de Barcelona en col·laboració amb l'Ajuntament https://www.rubi.cat/ca/actualitat/noticies/894-persones-van-ser-usuaries-del-servei-local-de-teleassistencia-el-2021/@@images/image/preview

894 persones van ser usuàries del Servei Local de Teleassistència el 2021

Més del 20% de persones rubinenques majors de 80 anys van disposar d'aquest recurs que presta la Diputació de Barcelona en col·laboració amb l'Ajuntament

La persona usuària de la Teleassistència disposa d'un polsador per enviar alertes (foto: Diputació de Barcelona).
La persona usuària de la Teleassistència disposa d'un polsador per enviar alertes (foto: Diputació de Barcelona)

894 persones de la ciutat –679 dones i 215 homes– van disposar del Servei Local de Teleassistència el 2021. Es tracta d'un recurs d'atenció a la gent gran que presta la Diputació de Barcelona en col·laboració amb els Serveis Socials de l'Ajuntament.

Segons dades del padró municipal de 2020, a Rubí hi ha 12.346 persones més grans de 65 anys, de les quals 2.010 viuen soles. D’aquestes, 463 són usuàries de la Teleassistència. L'any passat, l’índex de cobertura del servei va ser del 7,04% sobre el total de la població del municipi més gran de 65 anys, i del 20,49% sobre el total de les persones més grans de 80 anys.

Existeixen dos nivell de suport segons les necessitats de les persones usuàries: teleassistència d'intensitat moderada, de nivell bàsic quant a la periodicitat dels contactes, els dispositius adaptats i la cobertura d'unitats mòbils; i teleassistència d'intensitat alta, que comporta contactes telefònics més freqüents, visites domiciliàries i dispositius complementaris com ara detectors de fum/foc, mobilitat/pasivitat, caigudes, etc. El 2021, es va prestar teleassistència d'intensitat moderada a 342 persones (38,3%) i teleassistència d'intensitat alta a 552 persones (61,7%). La mitjana mensual de trucades rebudes va ser pròxima a les 700, mentre que les emeses van ser gairebé 1.900.

   

24 hores al dia, 365 dies l'any

El Servei Local de Teleassistència és una modalitat dels Serveis d’Atenció Domiciliària (SAD) municipals adreçada a persones de 65 anys o més que viuen soles o que conviuen amb gent gran o discapacitada. També hi poden accedir persones de qualsevol edat que estan soles de forma permanent o durant gran part del dia, o bé que conviuen amb altres persones que presenten idèntiques característiques d’edat o discapacitat i que poden estar en risc per raons de salut, discapacitat o dependència.

En cas d'urgència, els usuaris i usuàries poden demanar ajuda des del propi domicili a través d'un polsador en forma de medalló o de polsera i d'un sistema de mans lliures que permet la comunicació des de qualsevol lloc de la casa. Quan l'alerta arriba al centre d'atenció, un/a professional s'hi posa en contacte immediatament a través de l'altaveu que té instal·lat a casa per tal de conèixer la incidència i activar els mecanismes necessaris per resoldre-la. El Servei Local de Teleassistència compta amb un equip mòbil d’assistència, amb coneixements bàsics sanitaris, que es desplaça fins al domicili de la persona usuària per donar resposta a la urgència. El servei és operatiu les 24 hores del dia els 365 dies de l’any.

Les persones usuàries han de disposar d'un telèfon fix al domicili i ser capaces d'utilitzar el polsador adequadament. Per això convé que no presentin deteriorament cognitiu o problemes que afectin la correcta comunicació. A més, han de facilitar telèfons de contacte de familiars que visquin prop del domicili o de veïnat per poder avisar-los en cas d'emergència.

A banda d'atendre les alertes de les persones usuàries, des del Servei Local de Teleassistència també es fan trucades de seguiment després de períodes de convalescència o per recordar cites amb el metge o preses de medicaments, entre d'altres. Els i les professionals que hi treballen també actuen de manera proactiva per prevenir possibles situacions de risc, com ha destacat la regidora de Serveis Socials, Yolanda Ferrer Polo:  "La finalitat de la Teleassistència és contribuir a millorar l’autonomia personal i afavorir la permanència de la persona en el seu entorn habitual. Per això un dels grans valors d'aquest servei, a banda de l'atenció d'urgències, són els seguiments preventius, que ens permeten detectar riscos i donar suport i acompanyament en moments de crisi o de necessitats especials".

Per sol·licitar el Servei Local de Teleassistència, s’ha de concertar una entrevista amb els Serveis Socials municipals per tal que facin la valoració de la situació i determinin si la persona reuneix els requisits necessaris. Des de l'any passat, els usuaris i usuàries amb ingressos superiors als 11.951,595 € anuals participen en el pagament del servei donant compliment a la Llei de Serveis Socials. En aquests casos en què el recurs no és gratuït, s'apliquen bonificacions per càrregues familiars i per despeses de manteniment de la llar.