Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Ana María Martínez Martínez: “L’obertura del nou CUAP de Rubí resoldrà una reivindicació històrica” El CAP Mútua ja ha incorporat les primeres millores amb vista a convertir-se en centre d’urgències d’atenció primària el primer semestre de 2021 https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Ana María Martínez Martínez: “L’obertura del nou CUAP de Rubí resoldrà una reivindicació històrica”

El CAP Mútua ja ha incorporat les primeres millores amb vista a convertir-se en centre d’urgències d’atenció primària el primer semestre de 2021

El CAP Mútua disposa actualment d'un Punt d'Atenció Continuada millorat (foto: Ajuntament de Rubí - Lali Puig).
El CAP Mútua disposa actualment d'un Punt d'Atenció Continuada millorat (foto: Ajuntament de Rubí - Lali Puig)

El nou centre d'urgències d'atenció primària (CUAP) de Rubí obrirà les seves portes el primer semestre de 2021. El servei, que s’ubicarà a l’actual CAP Mútua, permetrà garantir la resolució de la demanda d’atenció urgent de baixa i mitjana complexitat, així com millorar l’accessibilitat i la derivació a altres dispositius en cas que sigui necessari.

En aquests moments, el CAP Mútua ja disposa d’un Punt d’Atenció Continuada (PAC) que presta atenció sanitària a tot el municipi fora de l’horari normal del centre: de 17 a les 8 h, i les 24 hores els diumenges i festius. Aquest dispositiu permet donar resposta a les necessitats espontànies gràcies a un equip format per professionals de medicina general, infermeria i personal administratiu. També està dotat amb l’equipament necessari perquè, en cas d’emergència, es pugui fer una reanimació cardiopulmonar bàsica.

El Pla Nacional d’Urgències de Catalunya (PLANUC) preveu l’evolució progressiva d’aquest PAC a un CUAP. En una primera fase del procés, aquest mes de novembre, el Servei Català de la Salut ha millorat la seva capacitat de resolució del PAC amb la incorporació de la possibilitat de realitzar estudis hematològics i bioquímics bàsics, mitjançant l’ús de química seca, com s’està fent en altres territoris. Aquesta actuació contribueix a evitar a la ciutadania desplaçaments innecessaris a altres dispositius i a millorar la capacitat del centre per resoldre urgències de baixa i mitjana complexitat.

Per poder fer aquests canvis, s’ha format les persones professionals del CAP, s’han adaptat els espais i s’han incorporat els aparells i equipaments necessaris.

El primer semestre de 2021, es completarà la segona fase de la transformació del CAP Mútua en un CUAP amb la posada en marxa de tots els criteris de planificació que defineixen aquests centres: obertura les 24 hores del dia i tots els dies de l’any; possibilitat de donar resposta a la cartera de serveis proposada amb recursos humans suficients i capacitats; mitjans materials i tècnics necessaris; espais físics adequats; i actuació integrada amb la resta de dispositius assistencials de l’entorn. Els CUAP són centres que tenen capacitat per fer proves diagnòstiques i disposen de boxs d'observació.

Per a l'alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, l'obertura del CUAP de Rubí "resoldrà la reivindicació històrica d'un servei permanent d'urgències i, a més, guanyarem un dispositiu molt útil en un moment especialment complicat a l'atenció primària per la incidència de la Covid-19".

La demanda d'aquest recurs té un llarg recorregut. El 2016, el Ple de l'Ajuntament de Rubí va aprovar per unanimitat reclamar al govern de la Generalitat la seva inclusió a la xarxa sanitària per poder garantir un servei d'urgències també en horari nocturn i en dies festius. El 2018, el Plenari va tornar a posicionar-se en bloc a favor d'un reforç de l'atenció primària a la ciutat. El passat mes de febrer, finalment, el CatSalut va confirmar a l'Ajuntament que Rubí era un municipi prioritari per acollir un CUAP a finals d'aquest any o principis de 2021.


061

El 061 (CatSalut Respon) i el 112 en casos d’urgència són els telèfons de Salut què actuen com a punt d’informació per a totes aquelles persones que tenen un dubte o un problema de salut. Aquest servei modula l’entrada al sistema de salut de la ciutadania què té una necessitat i, mitjançant una valoració inicial, l’adreça al dispositiu més proper i indicat per resoldre el seu problema. Dona servei les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.