Un dels aspectes en què s’ha incidit durant les visites ha estat la correcta separació dels residus

L’Ajuntament de Rubí sensibilitza els sectors de la restauració i el comerç a nivell ambiental

El Consistori ha dut a terme una campanya a un miler d’establiments de la ciutat per mantenir-los informats dels seus drets i deures en matèria de residus, entre d’altres

L’Ajuntament de Rubí ha dut a terme una campanya de sensibilització ambiental a 1.030 establiments de la ciutat. L’objectiu d’aquesta iniciativa ha estat mantenir informat el sector comercial dels seus drets i deures en matèria de residus, implicar els restauradors i els comerciants en les accions de sensibilització ambiental i promocionar una xarxa de reparadors i d’establiments que fomentin la reutilització i el reciclatge a la ciutat.

El Consistori ha optat per visitar 1.030 establiments dels prop de 1.700 comerços registrats a Rubí, prioritzant aquells que són grans generadors de residus, com ara els bars i restaurants, cafeteries, granges i establiments de menjars preparats –l’activitat dels quals genera residus en totes les fraccions–; i els comerços relacionats amb l’alimentació –supermercats, forns de pa, peixateries, carnisseries i fruiteries–. També s’han inclòs a la campanya altres tipologies de comerç, com ara basars, drogueries, perfumeries, ferreteries, floristeries, botigues de mobles, joieries, papereries i botigues de moda, així com comerços especialitzats en reparacions i la reutilització de productes de segona mà.

Durant quatre mesos, un educador ambiental ha visitat presencialment tots aquests establiments, oferint-los informació sobre l’ordenança que fa referència al pagament de tributs per la recollida selectiva dels residus municipals (explicació de la taxa de residus, de les reduccions a les quals es poden acollir, informació sobre la correcta separació de les fraccions, dels itineraris de recollida de paper i cartró, etc). Les visites s’han complementat amb informació específica per a cada tipologia de comerç. També s’ha difós la campanya Fem un bon ús alimentari que duu a terme l’Ajuntament per prevenir el malbaratament alimentari i s’ha recollit informació sobre la reparació i la reutilització.

Ampli coneixement de la recollida de residus
En un 89% dels comerços visitats s’ha detectat que els comerciants coneixen el cicle de recollida dels residus i manifesten que participen activament en aquest procés.

En un 9% dels comerços enquestats s’han palesat diverses incidències a l’hora de realitzar correctament la recollida selectiva, principalment per desconeixement. Un dels errors més freqüents és confondre les fraccions resta i orgànica i creure que es tracta de la mateixa fracció. També s’ha detectat que diversos bars i restaurants no sabien que el marro del cafè s’ha de dipositar al contenir de l’orgànica. Pel que fa a aquest tipus d’incidències, on existeix la intenció de reciclar correctament però hi ha una manca de coneixement, s’han proporcionat totes les eines i les indicacions adequades als comerciants i, en una segona visita, s’ha comprovat que havien quedat resoltes.

Per últim, s’ha evidenciat que el 2% de comerços restants no tenen intenció de fer una correcta separació dels residus, ja que estan en desacord amb la taxa de residus municipal.