Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Un total de 16 centres educatius de Rubí mesuren la concentració de diòxid de nitrogen a la ciutat La iniciativa, impulsada per l’Ajuntament, pretén que l’alumnat aprengui els conceptes bàsics sobre la contaminació de l’aire i els seus efectes en la salut https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Un total de 16 centres educatius de Rubí mesuren la concentració de diòxid de nitrogen a la ciutat

La iniciativa, impulsada per l’Ajuntament, pretén que l’alumnat aprengui els conceptes bàsics sobre la contaminació de l’aire i els seus efectes en la salut

Alumnes de l’Escola Montserrat, instal·lant els tubs de difusió (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres).
Alumnes de l’Escola Montserrat, instal·lant els tubs de difusió (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

L’Ajuntament de Rubí, amb la col·laboració de 16 centres educatius de la ciutat, ha mesurat la concentració de diòxid de nitrogen (NO2) al municipi. Els resultats obtinguts indiquen que les concentracions de NO2 a Rubí oscil·len entre 6.1 µg/m3 i 40.1 µg/m3, amb una mitjana de 19 µg/m3, el que suposa un bon índex de la qualitat de l’aire segons les concentracions d’aquest gas.

El projecte “Mesura NO2” és una iniciativa del Consistori rubinenc que pretén millorar el coneixement de l’alumnat sobre la seva exposició a un contaminant atmosfèric clau com és el diòxid de nitrogen. “La contaminació atmosfèrica és una de les principals preocupacions en l’àmbit global. Però és a escala local on es poden dur a terme accions concretes per anar-la reduint. Per això, calen polítiques actives per posar fil a l’agulla i dur a terme actuacions que ens portin a la imprescindible transició ecològica”, ha explicat el regidor de Medi Ambient, Transició Ecològica i Benestar Animal, Andrés Medrano Muñoz.

La metodologia utilitzada per a aquests estudis és la captació passiva mitjançant tubs de difusió que absorbeixen el diòxid de nitrogen de l’aire mitjançant una membrana impregnada de trietanolamina (TEA). Els captadors els han col·locat els propis alumnes principalment en elements del mobiliari urbà, com fanals de l’enllumenat públic. En total s’han analitzat 205 punts, distribuïts espacialment per diferents zones de la ciutat en un perímetre d’uns 500 metres aproximadament al voltant de cadascun dels 16 centres educatius participants. Un cop finalitzat el període de captació de tres setmanes, s’han retirat i s’ha determinat la concentració d’NO2 al laboratori. Dels 205 punts analitzats, s’han obtingut resultats validables d’un total de 180 punts.

 

Bona qualitat de l’aire

A nivell de qualitat de l’aire, els resultats obtinguts indiquen que les concentracions de NO2 a la ciutat de Rubí oscil·len entre 6.1 µg/m3 i 40.1 µg/m3, amb una mitjana de 19 µg/m3. Només un dels punts mesurats presenta concentracions superiors als 40 µg/m3 (concretament, 40,1 µg/m3), que és el valor establert per la normativa com a valor límit anual.

Els punts amb nivells més alts són degut a l’elevada quantitat de vehicles motoritzats que circulen per aquell espai i a la poca dispersió dels contaminants a causa de l’orografia urbana.

Les 16 escoles i instituts també han col·locat 3 punts de mesura al propi centre: un al pati, un a l’entrada (exterior) i un dins d’una aula. Les concentracions de NO2 a l’interior de les aules de tots els centres analitzats oscil·len entre 5.8 µg/m3 i 20.4 µg/m3, amb una mitjana d’11.9 µg/m3.

Amb aquesta iniciativa, els i les alumnes participants aprenen els conceptes bàsics sobre la contaminació de l’aire i els seus efectes en la salut. Finalment, amb tots els coneixements adquirits i les dades obtingudes, els nois i noies treuen les seves pròpies conclusions i fan tot un seguit de reflexions. Per exemple, poden decidir canviar algunes pautes de conducta relacionades, sobretot, amb la mobilitat (poden optar per deixar d’anar a l’escola amb cotxe i utilitzar el transport públic o la bicicleta; canviar el recorregut per passar per carrers menys contaminats, etc.) i poden proposar algunes mesures a l’Ajuntament per tal de millorar la qualitat de l’aire al voltant del seu centre educatiu.

Objectius de Desenvolupament sostenible