Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Preguntes freqüents sobre la factura elèctrica Entendre la factura elèctrica no és fàcil. Et detallem les preguntes i respostes més freqüents al voltant d'aquest document i el seu cost. https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Preguntes freqüents sobre la factura elèctrica

Entendre la factura elèctrica no és fàcil. Et detallem les preguntes i respostes més freqüents al voltant d'aquest document i el seu cost.

El gruix del cost econòmic de la factura elèctrica es pot dividir en dos grans conceptes: la potència contractada i l’energia consumida.

Potència contractada. La potència contractada (kW) és un cost fix a la factura, en què es cobra la capacitat que hem contractat. La potència contractada és la quantitat màxima d’electricitat que pot entrar a la nostra llar, per tant, ens determina la quantitat d’electrodomèstics que podem connectar alhora. Quants més electrodomèstics utilitzem a la vegada, més potència necessitarem. Aquest concepte es cobrarà en funció del temps: €/kW·dies del període de facturació.

Gestionant aquesta demanda es pot contractar una potència inferior i, per tant, rebaixar el cost econòmic associat.

A partir de l’1 de juny de 2021, totes les tarifes domèstiques tindran dues potències contractades que, per defecte, seran igual a la contractada amb anterioritat. El seu preu variarà segons el període. Si l’usuari ho necessita, es podran contractar dues potències diferents per cada període.

  • La potència punta -P1- és de les 8 a les 24 h (la més cara), de dilluns a divendres laborables.
  • La potència vall -P2- és de les 24 a les 8 h del matí i totes les hores dels dissabtes, diumenges i festius nacionals.

En aquelles llars on hi hagi un aparell que requereixi una elevada potència i que es pugui connectar a qualsevol hora (per exemple, un cotxe elèctric o un acumulador d’aigua calenta), es podrà contractar una potència superior per al període vall, en què el preu serà molt barat.

horari potencia 2.0TD.jpg

Energia consumida. L’energia consumida (kWh) és un cost variable a la factura en què es paga pel consum energètic fet en el període de facturació. Aquest concepte es cobrarà en funció de l’energia consumida: €/kWh consumits

Uns bons hàbits de consum energètic poden reduir un 10% el cost de les factures. Descobreix com fer-ho en el següent enllaç.

El preu de l’energia consumida pot variar molt en funció de la comercialitzadora que tinguis contractada. En general, l’opció més econòmica és una tarifa indexada (veure pregunta 14) en què s’aplica un preu diferent segons l’hora que té lloc el consum.

Et recomanem que visitis el comparador d’ofertes d’energia de la CNMC (web oficial) per tal de conèixer l’opció més econòmica per a tu.

És el Codi Universal del Punt de Subministrament. És un codi que identifica el nostre comptador. Aquest sempre comença per ES00314. És un codi alfanumèric assignat per la distribuïdora elèctrica a cada punt de subministrament. Aquest codi el podem trobar a la factura elèctrica. Serà necessari saber el CUPS per fer la majoria de tràmits, entre d’altres: canviar de comercialitzadora, canviar la potència contractada, canviar de titular del contracte o canviar de tarifa elèctrica.

El consumidor pot contractar el subministrament elèctric amb la comercialitzadora que desitgi. Cal tenir en compte, però, que hi ha dos tipus de comercialitzadores: les del mercat lliure i les del mercat regulat. En el mercat lliure, el que compta és el que es pacti amb la comercialitzadora, o bé el que el client triï entre els productes oferts per aquesta. En alguns casos, s’hi poden trobar bones ofertes pel que fa els preus de l’energia consumida, però tot sovint són preus força cars, ja que s’hi apliquen marges de benefici elevats. Estadísticament, les tarifes que trobarem al mercat lliure són més cares que al mercat regulat.

Cal tenir en compte, a més, que tot i disposar d’una tarifa amb discriminació horària (antiga DHA i actual TD, obligatòria per a tots els contractes), les comercialitzadores del mercat lliure no estan obligades a aplicar preus diferents per cada període, fet que pot encarir encara més la factura.

Mercat paral·lel al mercat lliure. Aquest està regulat per l’Estat, que és qui determina quines comercialitzadores en poden formar part. En aquest mercat només s’hi ofereix una tarifa, el PVPC: Preu Voluntari per al Petit Consumidor. Aquesta tarifa només està disponible per a tarifes 2.0TD de fins a 10kW.

En el PVPC, el preu de la potència contractada és el que determina la normativa vigent en cada moment i mai podrà ser superior. Per al preu de l’energia consumida s’apliquen preus indexats, és a dir, el preu varia hora a hora d’acord amb el preu de l’energia al mercat elèctric espanyol. Aquesta és la tarifa que, a llarg termini, surt més a compte.

Amb l’entrada en vigor de la tarifa 2.0TD a partir de l’1 de juny de 2021, en el PVPC hi haurà dues potències contractades (veure pregunta 1) i tres períodes d’energia consumida amb 3 preus de l’energia diferents segons l’horari de consum:

  • Període punta -P1- de 10 a 14 h i de 18 a 22 h. Aquest és el període més car.
  • Període pla -P2- de 8 a 10 h, de 14 a 18 h i de 22 a 24 h.
  • Període vall -P3- de 24 a 8 h i tots els dissabtes, diumenges i festius d’àmbit estatal. Aquest serà el període amb el preu de l’energia més econòmic.

Horari energia 2.0TD.jpg

No totes les comercialitzadores poden oferir el PVPC, només ho poden fer aquelles que es coneixen com a comercialitzadores de referència. Es poden consultar quines són, els seus números de contacte, així com els seus espais webs en el següent enllaç.

Per saber si estàs en el mercat regulat o en el lliure pots comprovar a la teva factura si la comercialitzadora que t’envia la factura està a la llista exposada a la pregunta 5.

El nom complert de la comercialitzadora està escrit o bé a sota del logotip o bé en el lateral esquerra del primer full.

En cas de tenir contractat el subministrament elèctric amb una de les comercialitzadores de referència s’especificarà en la factura que el producte contractat és el PVPC (TUR en el cas de contractes antics).

A partir de l’entrada en vigor de les noves tarifes l’1 de juny de 2021, tots els consumidors domèstics (fins a 15kW de potència contractada) passarem a tenir la tarifa 2.0TD.

A partir d’aquesta data, a tots aquells consumidors que estiguin al mercat regulat (tarifa PVPC) i a alguns dels que estan al mercat lliure (segons contracte amb la comercialitzadora) se’ls aplicarà la discriminació horària segons els tres períodes establerts:

  • Període punta -P1- de 10 a 14 h i de 18 a 22 h. Aquest és el període més car.
  • Període pla -P2- de 8 a 10 h, de 14 a 18 h i de 22 a 24 h.
  • Període vall -P3- de 24 a 8 h i tots els dissabtes, diumenges i festius d’àmbit estatal. Aquest serà el període amb el preu de l’energia més econòmic.

Tenint en compte la diferència de preus que hi ha entre els tres períodes, és molt important traslladar, en la mesura del possible, el consum a les hores més barates per tal d’abaixar el cost final de la factura.

Horari energia 2.0TD.jpg

En el mercat lliure, l’aplicació de preus diferents de l’energia segons el període de consum horari no serà de caràcter obligatori per part de les comercialitzadors, sinó que dependrà del que el consumidor pacti amb la seva empresa comercialitzadora.

A tots els consumidors que tinguin contractada la tarifa PVPC (mercat regulat) se’ls aplicarà la discriminació horària d’acord amb el que marca la normativa: 2 períodes de potència contractada i 3 períodes per a l’energia consumida, amb preus diferents en tots els casos.

A la factura han de quedar detallats els consums d’energia en cada un dels períodes horaris: P1, P2 i P3.  

En cas de tenir contractada una tarifa en el mercat lliure, caldrà fer la comprovació amb una factura i revisar si el consum d’energia està desglossat en 3 períodes amb 3 preus diferents. Si no és així, significa que la comercialitzadora està aplicant un preu fix pels tres períodes, fet que es traduirà en un encariment econòmic del total de la factura. 

Et recomanem que visitis el comparador d’ofertes d’energia de la CNMC (web oficial) per tal de conèixer l’opció més econòmica per a tu.

Com es pot veure a la pregunta 7, les tarifes que apliquen la discriminació horària (PVPC i algunes del mercat lliure) facturen un preu diferent per cada període de consum (punta, pla i vall).

En aquests casos, és altament recomanable que el consumidor desplaci els seus consums als períodes on l’energia és més barata, és a dir, P3 sempre que sigui possible, o bé P2, ja que la càrrega econòmica que suposa consumir energia a P1 (punta) és molt més alta.  

Per tant, sempre que puguis desplaçar part del teu consum en període vall o pla, la millor opció serà contractar una tarifa que apliqui aquesta discriminació: mercat regulat (PVPC) o bé mercat lliure. En aquest últim cas, cal tenir en compte que, tot i aplicar-se preus diferenciats, aquests acostumen a ser superiors, a mig termini, als establerts en el mercat regulat.

Des de l’1 de juny de 2021, amb l’entrada en vigor de la tarifa 2.0TD, tots els consumidors domèstics tenen dues potències contractades enlloc d’una. Aquestes potències també van en funció dels trams de facturació, així la potència 1 (P1) afectarà als horaris de P1 punta i P2 pla, i la potència 2 (P2) afectarà a l’horari de P3 vall.

Podrem tenir contractada una potència diferent a cada un dels dos períodes. El seu preu variarà segons el període:

  • La potència punta -P1- és de les 8 a les 24 h (la més cara), de dilluns a divendres laborables.
  • La potència vall -P2- és de les 24 a les 8 h del matí i totes les hores dels dissabtes, diumenges i festius nacionals.

En aquelles llars on hi hagi un aparell que requereixi una elevada potència i que es pugui connectar a qualsevol hora (per exemple, un cotxe elèctric o un acumulador d’aigua calenta), es podrà contractar una potència superior per al període vall, en què el preu serà molt més barat.

La gestió de la demanda de potència per poder ajustar aquest valor de la factura es fa de la mateixa manera que quan només hi havia una potència contractada.  Per  tenir accés a la informació de la potència demandada, cal tenir un usuari al portal de la distribuïdora (veure pregunta 11).

Els comptadors digitals (propietat de l’empresa distribuïdora de la zona) emmagatzemen les dades de consum energètic i demandes de potència. Aquestes dades es poden consultar a la plataforma en línia d’Endesa Disitribución.

Si vols aprendre com accedir a aquest portal i com consultar les dades de consum i demanda de casa teva ho pots fer mirant el següent vídeo.

El bo social de la factura elèctrica és un descompte per a aquelles persones o unitats familiars en situació de vulnerabilitat. El descompte serà del 25% per unitats vulnerables i del 40% per a unitats severament vulnerables i té una vigència de 2 anys (excepte per a famílies nombroses, que caduca amb la pèrdua del títol corresponent).

Pots consultar quins són els requisits per demanar aquest descompte en el següent enllaç.

La nova tarifa 2.0TD no afecta la bonificació del bo Social per a les persones que ja el tenen en vigor ni per aquelles unitats en situació de vulnerabilitat que poden accedir-hi.

Primer de tot cal comprovar que es compleixen els requisits per a ser beneficiari del bo social. Pots fer-ho consultant el següent web.

En segon lloc, cal aplegar la documentació necessària en el teu cas:

Documentació

Quan cal aportar-la?

On trobar-ho?

Formulari del bo social emplenat i signat per tota la unitat familiar

Per fer el tràmit presencialment o per correu electrònic.

Si es realitza la sol·licitud amb l’app, no és necessari.

DNI/NIE de tots els membres de la unitat familiar (excepte menors de 14 anys)

Sempre

Certificat empadronament de convivència (que tingui menys de 3 mesos perquè sinó es considerarà caducat)

Sempre

“Fe de vida y estado“

Només si no és unitat familiar o bé si la parella està separada/divorciada

Jutjats de Rubí. No cal cita prèvia, però cal anar-hi personalment amb DNI

Llibre de família o certificat de la fulla individual del Registre Civil de cadascun del membres de la unitat familiar

Només en cas que siguin una unitat familiar

Títol de família nombrosa en vigor

Només famílies nombroses

Carnet/s

Certificat dels Serveis Socials que acrediti circumstàncies especials

Només si algun membre de la unitat  té discapacitat ≥33%; violència gènere; víctima terrorisme; monoparental

Acreditació circumstàncies especials

Una tarifa indexada és aquella que ofereix un preu horari variable de l’energia (kWh) en funció dels preus horaris que es tanquen diàriament al mercat elèctric espanyol.

La tarifa PVPC del mercat regulat (veure pregunta 4) és una tarifa amb preus indexats. El preu que es reflecteix a la factura és la mitjana mensual de tots els preus horaris. La tarifa PVPC és la més econòmica que existeix, però cal tenir en compte que totes les empreses que ofereixen aquest producte (comercialitzadores de referència) formen part del que coneixem com a Oligopoli Energètic: empreses amb una gestió ambiental, social i econòmica poc ètica.

Al mercat lliure també hi ha algunes companyies que ofereixen preus indexats, però són molt poques, tot i que algunes ofereixen energia d’origen 100% renovable. Al preu de l’energia, se li suma un petit marge de comercialització.

A mitjà-llarg termini, una tarifa indexada sempre serà més econòmica que una amb preus fixos o una tarifa plana.

Les comercialitzadores del mercat lliure són les que majoritàriament ofereixen tarifes amb preus fixos. Això vol dir que el preu de l’energia consumida està fixat per contracte (un preu per cada període de consum o bé un únic preu per tots els períodes). D’aquesta manera, l’import mensual de la factura no dependrà de les variacions del preu en el mercat diari de l’energia.

Cal tenir en compte, però, que moltes de les comercialitzadores del mercat lliure que ofereixen preus fixos poden incloure en el contracte l’obligatorietat de contractar serveis addicionals, com ara una quota per a manteniments o bé incloure permanències mínimes d’1 any.

Sovint, també, al mercat lliure el cost del terme de potència que s’estableix per contracte és superior al que marca la normativa, fet que contribueix a un augment del cost final de la factura.

Els materials fòssils dels quals traiem actualment l’energia (gas, carbó i derivats del petroli) són finits. Això ens condueix a l’electrificació del sistema per tal de poder funcionar amb energia provinent de fonts renovables.  

Els nous horaris de les tarifes 2.0TD tenen una voluntat de millorar l’eficiència del sistema, així com d’incentivar l’electrificació del consum energètic. Utilitzant més energia elèctrica enlloc de tèrmica farem més gran la demanda sobre el sistema elèctric, sobretot en horaris d’ús intensiu, com els migdies o vespres. Això obliga a sobredimensionar-lo i, per tant, a fer més ineficient la xarxa de transport i distribució d’electricitat. D’altra banda, si tots els consumidors demanem energia a la mateixa hora, això incentiva que hi entrin totes les tecnologies existents, per tant, l’energia provinent de la crema de combustibles fòssils, cara i contaminant, també. Val a dir que si disminuïm aquesta demanda en hores punta, el preu de l’energia caurà, ja que l’energia provinent de fonts renovables és més barata.

Així, els nous trams de facturació volen incentivar el desplaçament dels consums energètics a les hores on es demanda menys a la xarxa, aplanant i distribuint la demanda d’electricitat al llarg del dia. A més, s’incentiva l’electrificació del parc de vehicles ja que durant la nit, períodes en que es carreguen aquests dispositius, l’electricitat té el preu més assequible. D’altra banda, un dels períodes punta coincideix amb les hores de màxima producció d’energia solar, cosa que fa que l’amortització d’aquests sistemes sigui molt més ràpida. Aquesta amortització també serà més ràpida amb totes aquelles millores de l’estalvi i eficiència energètica que duguem a terme.  

Des de la Unitat Rubí Brilla recomanem entomar aquests canvis com una oportunitat per responsabilitzar-nos dels nostres consums i aprofitar aquests incentius.

Els canvis no agraden i si la majoria de consumidors generem demanda elèctrica a les mateixes hores és per algun motiu. Tanmateix, existeixen estratègies per tal de poder modular aquestes demandes i aprofitar les circumstàncies.

  • Electrodomèstics. Programa els electrodomèstics com la rentadora, assecadora, aire condicionat o calefacció en horari pla o vall per maximitzar l’estalvi. Fes servir aparells com la planxa, el forn i el microones en horari vall o pla sempre que sigui possible.
  • L’horari punta del migdia coincideix amb les hores de més insolació. L’amortització econòmica d’aquesta tecnologia serà més alta que mai. Descobreix les teves opcions d’autoconsumir demanant-nos el teu informe personalitzat de fotovoltaica.
  • Vehicle elèctric. La càrrega d’aquests vehicles es fa típicament durant els períodes nocturns, on la potència és més barata i el “combustible” també. Aprofita per fer el canvi i estalvia diners.
  • Mesures d’estalvi i eficiència energètica. Preveient la pujada mitjana del rebut elèctric, totes aquelles mesures de canvi d’aparells per d’altres de més eficients tindran un retorn econòmic molt més ràpid que fins ara. Aprofita per canviar les llumeneres per LED i aposta per equips amb una alta certificació energètica.

Si l’empresa distribuïdora no fa una lectura real a través del comptador de manera remota, aquesta empresa donarà a la comercialitzadora una lectura estimada; feta a través de models i patrons del mateix període de l’any anterior. Aquesta estimació pot no acostar-se a la realitat i es facturarà en excés o per defecte generant així un deute de la comercialitzadora cap a consumidor o viceversa respectivament.

En cas que aquesta situació s’allargui es pot generar un deute no valorat pel consumidor i les empreses distribuïdora i comercialitzadores no tenen l’obligació de fer la regularització amb dades reals fins passat un any. Generant així una situació d’incertesa cap al consumidor. En cas que es regularitzi un deute superior a un període de facturació d’un any, només es podrà exigir al consumidor el pagament de 12 mesos. Si contràriament el deute és a favor del consumidor aquest rebrà un import íntegre del deute acumulat generat per lectures estimades en excés. 

S’haurà de tenir en compte no només l’energia que es facturarà (kWh), sinó a quin preu (€/kWh)es farà passat un any. Generant una altra situació d’incertesa donada la volatilitat dels preus de l’energia els últims anys.

Doncs es recomana revisar les factures que rebem a casa per poder tenir la certesa que se’ns cobra l’energia a través de lectures reals. En cas de rebre lectures estimades es recomana transmetre a l’empresa distribuïdora les lectures reals del nostre comptador. Ho podem fer a través d’aquests canals:

 800 76 09 09 

 Formulari web de la distribuïdora