Mediació ciutadana
Aquest recurs promou la gestió alternativa de conflictes mitjançant l'ús prioritari de la mediació, tot creant un espai de seguretat, constructiu i confidencial en què les parts afectades puguin comunicar-se d'una manera diferent de com ho havien fet fins al moment. Es tracta de gestionar els problemes de manera positiva i, a través del diàleg i la transformació, promoure la convivència entre la ciutadania.
Els conflictes que poden ser objecte de mediació són aquells que afecten l'ús de l'espai públic i l'àmbit veïnal, els del barri o de la comunitat, aquells entre entitats o associacions i les relacions interpersonals. No ho són, en canvi, els conflictes en què no es dona la condició d'igualtat entre les parts —com ara els casos de violència de gènere—, els conflictes que tenen l'Ajuntament com una de les parts implicades, aquells en què s'hagi iniciat un procés penal.
El Servei de Mediació Ciutadana ofereix processos formals de mediació i altres processos de gestió positiva de conflictes en els diferents àmbits de la convivència ciutadana; dona suport, orientació i acompanyament a les comunitats de veïns, i organitza tallers formatius i de sensibilització en la gestió dels conflictes i sobre interculturalitat.
Les línies d’actuació es divideixen en tres eixos: la prevenció i la sensibilització, la formació i la difusió, i la intervenció.
Prevenció i sensibilització
Es diagnostiquen i s'analitzen els conflictes, es duu a terme un procés de sensibilització i difusió de la cultura de pau, es dissenyen projectes adaptats a cada cas, com per exemple la creació de la Xarxa Rubí Antirumors o el projecte de suport a les comunitats de veïns. I, per últim, es creen espais de diàleg per parlar del conflicte.
Formació i difusió
S’organitzen tallers amb les entitats i les associacions, com les formacions amb metodologia de Pràctiques Restauratives, que tenen com a objectiu reforçar els vincles afectius. S’imparteixen tallers als centres educatius, com Benvolgudes Diversitats i Benvolguts Conflictes.
Per tal d’arribar a tot el veïnat, es dissenyen formacions a mida adreçades a la ciutadania i es difon la cultura de la mediació.
Intervenció
L’objectiu d’aquest eix és atendre a la ciutadania quan es presenta un conflicte i gestionar-lo. Es treballa de forma individualitzada amb les parts implicades; s’adapta la tècnica o procés més adequat en cada cas concret.
Les persones interessades a recórrer al Servei de Mediació Ciutadana ho poden fer de tres maneres:
Per telèfon: | 93 588 70 00 (ext. 6591) |
Per correu electrònic: | mediacio_ciutadana@ajrubi.cat |
De forma presencial | El Servei es troba al carrer Maria Aurèlia Capmany, 32-34, baixos.
L'horari d’atenció és de 9 a 14.30 h, de dilluns a divendres. |