Sou a: Inici / La teva ciutat / Seguretat / Protecció Civil / Consells / Onada de calor

Onada de calor

Quan les temperatures són anormalment altes, la calor excessiva pot ser un perill per a la salut. Les temperatures molt extremes i l'excés de calor produeixen una pèrdua de líquids i de sals minerals (clor, potassi, sodi, entre altres) necessaris per a l'organisme. Aquest fet pot agreujar una malaltia crònica o provocar deshidratació i esgotament. Si l'exposició a temperatures tan elevades es perllonga, es pot patir un cop de calor, que és una situació que pot acabar sent greu.

Símptomes del cop de calor

  • temperatura molt alta
  • mal de cap
  • nàusees
  • set intensa
  • convulsions
  • somnolència o pèrdua del coneixement
Davant d'aquests símptomes, traslladeu la persona a un lloc més fresc, doneu-li aigua, mulleu-la, venteu-la i aviseu urgentment els serveis emergències (112)

QUÈ HEU DE FER EN CAS D'ONADA DE CALOR?

A casa, controleu la temperatura:

  • Tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol directament durant les hores de sol
  • Obriu les finestres de casa per refrescar-la durant la nit
  • Estigueu-vos a les estances més fresques
  • Utilitzeu algun tipus de climatització per refrescar-vos i refrescar l'ambient (ventiladors, aire condicionat, ventalls, entre altres). Si no teniu aire condicionat, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etcètera),
  • Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tovalloles amarades d'aigua

Al carrer, eviteu el sol directe:

  • Porteu una gorra o un barret
  • Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada
  • Procureu caminar per l'ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats
  • Porteu aigua i beveu-ne sovint
  • Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba
  • Vigileu en els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol i mai no hi deixeu els infants o a persones fràgils amb les finestres tancades
  • Limiteu l'activitat física durant les hores de més calor: Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor. Reduïu les activitats intenses
  • Beveu força i vigileu l'alimentació: Beveu aigua i sucs de fruita, fins i tot, sense tenir set. No preneu begudes alcohòliques
  • Eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories
  • Recordeu que a les oficines de farmàcia podeu obtenir informació sobre com evitar els problemes causats per la calor
  • Seguiu les prediccions meteorològiques perquè us anticiparan els dies més calorosos.
  • Acudiu amb antelació als professionals sanitaris i socials per prevenir els possibles problemes per a la vostra salut.

Les persones que tenen més risc de patir els efectes de les onades de calor són:

  • Persones més grans de 75 anys
  • Persones amb determinades circumstàncies socials (viure soles, pobresa, etc.)
  • Persones amb discapacitats físiques o psíquiques i limitacions de mobilitat o autocura
  • Els infants més petits
  • Nadons
  • Persones amb hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties respiratòries (MPOC, bronquitis), malalties renals, malaltia de Parkinson, malaltia d'Alzheimer, obesitat o altres de cròniques
  • Persones que prenen medicaments especials (tranquil·llitzants, antidepressius, psicòtrops o diürètics)
  • Persones amb problemes mentals i de conducta a causa del consum de substàncies psicoactives o d'alcohol
  • Persones que realitzen una activitat física intensa
  • Persones que hagin de romandre o fer activitat física a l'aire lliure (incloses les activitats laborals)
  • Compartir