Sou a: Inici / Ajuntament / Sala de premsa / Notes de premsa / L’Ajuntament atén prop de 500 incidències causades per l’episodi de pluja del 15 de novembre

L’Ajuntament atén prop de 500 incidències causades per l’episodi de pluja del 15 de novembre

Diferents serveis municipals segueixen treballant per restablir la normalitat a Rubí després del gran volum de problemes ocasionats per unes condicions meteorològiques considerades “excepcionals”
Publicat el: 28/11/2018
L’Ajuntament atén prop de 500 incidències causades per l’episodi de pluja del 15 de novembre

L’alcaldessa va comprovar personalment moltes de les incidències produïdes per la pluja

L’Ajuntament de Rubí ha atès fins a la data 467 incidències causades per l’episodi de pluja intensa del passat 15 de novembre. Així ho ha donat a conèixer aquest dimecres l’alcaldessa, Ana María Martínez, qui ha subratllat que aquest alt volum de problemes va ser motivat per unes condicions meteorològiques de caràcter excepcional: “Estem parlant de 112 l/m2 en un dia i que en només una hora van caure 47 l/m2. La concentració d’aquesta pluja la fa molt difícil de gestionar”. La primera edil ha evidenciat també l’efecte sorpresa d’aquestes precipitacions. I és que, tot i que la Policia Local ja va rebre el primer requeriment en relació a la pluja a les 6.20 h, l’activació en fase d’alerta del pla INUNCAT per part de Protecció Civil de la Generalitat no es va produir fins a les 10.02 h, pràcticament quatre hores després. En aquest lapse de temps, el cos de seguretat municipal ja havia atès una dotzena de requeriments de la ciutadania però, davant la manca d’alerta, era impossible preveure la forta intensitat i la durada de les precipitacions.

L’excepcionalitat d’aquestes condicions es va traduir en un balanç d’incidències molt elevat, com ho demostra el fet que, durant les primeres 24 hores, la Policia Local ja rebés fins a 162 requeriments d’actuació relacionats amb les pluges. Actualment, la xifra total d’incidències se situa en 467, sumant les rebudes pel propi cos de seguretat municipal, les que s’han comunicat a través del telèfon habilitat per atendre els veïns i veïnes afectats, i aquelles detectades pels diferents serveis municipals que treballen sobre el terreny.

De tots els problemes registrats, 190 es corresponen amb esllavissades de terres o murs sobre la via pública, dels quals un 85% ja s’han resolt mitjançant la gestió dels diferents serveis municipals. Altres 78 incidències tenen a veure amb arbres caiguts o amb perill de caiguda i s’han derivat a Parcs i Jardins. En 42 d’aquests casos hi ha intervingut Protecció Civil per haver-hi afectació a la via pública, havent-se solucionat ja la gran majoria d’incidències. 67 incidències han estat motivades per brutícia en diferents vials com a conseqüència d’esllavissades i despreniments. Aquests casos s’han traslladat al Servei de Gestió de Residus, que ja ha resolt la neteja d’uns 25 punts. En termes generals, es pot dir que el nucli urbà, els barris perifèrics i els polígons ja estan força recuperats dels efectes dels aiguats, i que la majoria de feina pendent es localitza a les urbanitzacions. 58 incidències han estat resoltes conjuntament per Bombers, Policia Local i Protecció Civil, i tenien a veure principalment amb desperfectes en immobles generats entre el 15 i el 16 de novembre. De la seva banda, el Servei de Cicle de l’Aigua ha gestionat 11 problemes que afectaven el clavegueram i els torrents. Durant l’episodi de pluja, ja es van resoldre amb urgència tot el gruix d’incidències relacionades amb embussos a la xarxa i tapes mogudes. En els dies posteriors, s’ha executat la neteja de reixes i embornals bruts, i les reparacions de trams de clavegueram malmesos. Pel que fa als torrents, l’Ajuntament està preparant un informe complet dels punts afectats per tal que hi pugui actuar l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). 11 incidències més estan relacionades amb desperfectes a vials i s’han derivat al Servei de Via Pública, mentre que altres 10 es corresponen amb camins naturals malmesos o esllavissades de terres i han estat gestionades pel Servei de Medi Natural. En el cas dels camins, s’ha actuat de manera urgent en aquells casos que s’han rebut queixes de veïns que no podien accedir amb vehicle al seu domicili. Pel que fa a les incidències per esllavissades, les ha gestionat directament Protecció Civil i ja estan resoltes.

A més de tots aquests problemes en què han intervingut els diferents serveis municipals, s’han detectat 26 incidències de caràcter privat, com ara caigudes de murs entre immobles. En aquests casos s’ha ofert assessorament als afectats perquè gestionessin la seva resolució a través de les companyies asseguradores. Igualment, hi ha hagut 16 requeriments relacionats amb els subministraments de llum i telèfon que s’han derivat a les corresponents companyies.

Tal com ha revelat l’alcaldessa, a l’espera d’una valoració definitiva, s’estima que totes aquestes incidències generaran a l’Ajuntament unes despeses properes a 1 milió d’euros.

“Una feina incansable”
L’alcaldessa ha fet una ferma defensa de l’actuació dels diferents serveis municipals durant l’episodi de pluja i en els dies posteriors. Segons ha detallat, de seguida que es va rebre la comunicació d’alerta per part del CECAT (Centre Superior de Coordinació i Informació de l’Estructura de Protecció Civil de Catalunya), es van mobilitzar tots els serveis competents i es va activar el Pla local de protecció civil per risc de pluja intensa. Des d’aquell moment, l’Ajuntament va posar tots els recursos al seu abast per donar una primera resposta ràpida a la ciutadania.

Durant les primeres hores, la prioritat va ser retirar tot el que bloquejava la circulació per garantir que tots els vials del municipi fossin transitables. Així, entre les mesures que es van acordar en el marc del Comitè d’emergències municipals hi havia, per exemple, destinar a aquesta tasca maquinària i operaris de la Brigada Municipal durant tota la nit del 15 al 16 de desembre. També es van reforçar els serveis de la Policia Local i Protecció Civil ─que va comptar amb el suport del voluntariat─ amb l’objectiu d’incrementar la capacitat de recepció de les demandes ciutadanes i agilitar la resposta als requeriments. Davant l’excepcionalitat de la situació, l’Ajuntament també va decidir contractar recursos externs, com ara màquines retroexcavadores o, en el cas del Servei de Gestió de Residus, 16 operaris aliens a l’administració i 7 màquines addicionals.

Un cop garantida la circulació a tot el municipi, objectiu que es va assolir l’endemà dels aiguats, la feina dels diferents serveis municipals s’ha centrat aquests dies a retirar terres i altres restes que entorpien les voreres o embrutaven algunes vies, però que no tenien conseqüències per al trànsit; pas previ a una neteja més exhaustiva que, en el moment que estigui finalitzada, permetrà parlar de normalitat absoluta a la ciutat.

Gestionar aquestes prop de 500 incidències no és fàcil. Darrere hi ha una feina incansable de diferents serveis municipals, que han comptat amb el suport de cossos externs com els Bombers [...]. Ja ho vaig fer personalment però vull tornar-los a agrair aquest treball perquè sense la seva dedicació, sense aquest objectiu compartit, no hauria estat possible”, ha expressat l’alcaldessa. Martínez ha reconegut que “tothom pateix moltíssim en una situació així però, quan tens la responsabilitat de l’Ajuntament de la teva ciutat i veus que és una situació excepcional [...], encara és més d’agrair aquesta implicació”.

Com a conclusió del seu balanç, l’alcaldessa també ha valorat positivament que, malgrat l’abast de l’episodi de pluja del 15 de novembre, no s’hagi hagut de lamentar cap persona ferida a la ciutat.

  • Compartir
Pertany a:

Convocatòries de premsa

RSS
« Desembre 2018 »
DlDtDcDjDvDsDg
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Inauguració Fira de Nadal i 'Món del Tió'
15-12-2018 - 12:30 / 13:00     Plaça Pearson
Inauguració de l'exposició "Diorames de Nadal 2018"
16-12-2018 - 12:00 / 12:30     Espai Expositiu Aula Cultural. Av. Barcelona, 84
Atenció als mitjans: Festival jove de microteatre de Rubí
16-12-2018 - 19:00 / 19:15     Espai Jove Torre Bassas. C. Sabadell, 18
Contacte

Servei de Comunicació
Ajuntament de Rubí
Símbol_mapa Adreça: pl. Pere Aguilera, 1
08191 – Rubí

Símbol_auricular Telèfon: 93 588 70 00 
Joan Maronda (cap de Comunicació). Ext. 1100