Sou a: Inici / Ajuntament / Sala de premsa / Notes de premsa / El Partit dels Socialistes de Catalunya i En Comú Podem signen un acord de governabilitat per aprovar el cartipàs del mandat 2019-2023

El Partit dels Socialistes de Catalunya i En Comú Podem signen un acord de governabilitat per aprovar el cartipàs del mandat 2019-2023

El pacte permetrà aprovar el pressupost per a l’exercici 2019, una qüestió que les dues formacions consideren prioritària per no aturar la ciutat
Publicat el: 11/07/2019
El Partit dels Socialistes de Catalunya i En Comú Podem signen un acord de governabilitat per aprovar el cartipàs del mandat 2019-2023

L’acord s’ha formalitzat aquest dimecres (foto: Ajuntament – Localpres)

L’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, el portaveu del govern municipal, Moisés Rodríguez ─tots dos del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC)─ i els regidors d’En Comú Podem Ànnia Garcia i Andrés Medrano han formalitzat aquest dimecres un acord de governabilitat per a l’aprovació del cartipàs municipal del mandat 2019-2023. En virtut d’aquest pacte, que entre d’altres contempla el desistiment de l’actual POUM, el redisseny del parc de Ca n’Oriol i un futur acord de govern estable entre les dues formacions, a finals de juliol es podrà aprovar el pressupost de la corporació per a l’exercici 2019 ─ara la corporació presta els serveis amb els pressupostos prorrogats de l’exercici anterior─ i, d’aquesta manera, tirar endavant els projectes de ciutat.

El pressupost 2019 és una necessitat, no només per l’arquitectura financera de l’Ajuntament, sinó per poder fer possible que els tècnics treballin de la millor manera, que és la nostra responsabilitat”, ha assegurat l’alcaldessa. Segons Ana María Martínez, “poder tirar endavant el pressupost per a aquest exercici ajudarà a la maquinària municipal i també revertirà en la ciutadania”.

Per la seva banda, Ànnia Garcia, regidora d’En Comú Podem, ha explicat que la voluntat del seu partit a l’hora de presentar-se a les eleccions “era incidir en la política que es fa a la ciutat, tenir responsabilitats i, en la mesura del possible, estar en un govern que ens permetés desenvolupar el nostre projecte. I un dels camins per poder fer-ho era explorar les vies d’acord amb el Partit dels Socialistes de Catalunya”, una proposta avalada per les assembles tant de Catalunya en Comú com de Podem.

L’acord de governabilitat per a l’aprovació del cartipàs inclou tres grans qüestions. En primer lloc, el desistiment de la tramitació de l’actual text refós del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM), amb l’objectiu de cercar un consens polític més ampli. En segon lloc, acabar de dibuixar i posar en marxa la reforma del parc de Ca n’Oriol, també des del consens i prenent com a base el procés participatiu dut a terme. I, en darrer lloc, les bases per continuar parlant d’un acord de govern més estable entre els dos grups.

Ara estem en una situació de pressupostos prorrogats, i amb la voluntat de desbloquejar la ciutat, volem aprovar el pressupost 2019 pel que queda d’any”. Així ho ha explicat el regidor d’En Comú Podem Andrés Medrano, que ha desgranat “l’acord de concrecions, no d’intencions”, al qual han arribat amb el PSC. “Unes partides que tindrien la seva execució garantida, perquè si per qualsevol motiu no es poguessin materialitzar aquest 2019, passarien automàticament al pressupost de l’exercici 2020”.

L’objectiu és tirar endavant diverses propostes que provenen dels pressupostos participatius i establir-ne d’altres d’addicionals. Així, les partides pressupostàries que han pactat que entrarien al pressupost 2019 són les següents:

  • Habilitar pàrquings per a bicicletes a diferents zones de la ciutat, com ara a l’estació del Ferrocarrils de la Generalitat, la biblioteca, els centres d’atenció primària, etc, per fomentar la mobilitat sostenible (amb una dotació de 48.000 euros).
  • Substituir els arbres morts per augmentar el verd a la ciutat (36.300 euros).
  • Adequar un camí escolar segur a l’entorn de l’Escola Rivo Rubeo (150.000 euros).
  • Millorar el parc de Ca n’Alzamora (36.300 euros).
  • Fer un estudi per determinar la viabilitat de municipalitzar les dues escoles bressol municipals de gestió privada de la ciutat, amb l’objectiu d’evitar la diferència salarial de les seves treballadores en relació a la plantilla de l’altra escola bressol municipal, en aquest cas de gestió pública (15.000 euros).
  • Corregir el dèficit de professorat de l’Escola d’Art i Disseny edRa i de l’Escola Municipal de Música de Rubí Pere Burés (la dotació dependrà del tipus de places que es convoquin i del perfil dels i les professionals que assoleixin els llocs de feina).
  • Establir un servei de vetlladoria als centres educatius de Primària pels nens i nenes amb necessitats educatives especials durant la franja d’acollida del matí i de la tarda ─la Generalitat no cobreix aquest servei durant aquest horari a l’entendre que es troba fora de l’horari lectiu─ (23.000 euros).
  • Executar un primer pla de xoc a les urbanitzacions, basat en les necessitats que es prioritzin a la Taula d’urbanitzacions, una eina creada a finals de l’anterior mandat (300.000 euros). L’objectiu és que a partir de l’any 2020 es dediqui un 15% de les inversions a les urbanitzacions.
  • Dur a terme un altre pla de xoc, en aquest cas a les zones d’esbarjo per a gossos de la ciutat (200.000 euros).

De cara a l’exercici 2020, s’han acordat les següents prioritats, d’execució més complexa:

  • Destinar un mínim de 2 milions d’euros per desenvolupar el Pla Local d’Habitatge i que PROURSA sigui una eina útil per garantir el dret a l’habitatge de la ciutadania.
  • Consignar la dotació adequada al projecte estratègic de ciutat Rubí Brilla, amb la voluntat que protagonitzi la transició energètica de Rubí en el futur.
  • Dotar econòmicament la partida per a la construcció de ponts sobre la riera, necessaris per articular la ciutat, malgrat que el POUM s’aturi momentàniament.
  • Ampliar la xarxa de centres cívics de Rubí.

No he parlat d’intencions, sinó de concrecions, que ens fan tenir la confiança com per engegar aquest projecte de col·laboració i aquest pacte de governabilitat, que potser s’acaba concretant en una presència d’En Comú Podem al govern municipal”, ha afirmat Medrano.

L’acord també contempla la proposta de càrrecs eventuals a dedicació completa del govern que, com ha comentat l’alcaldessa, responen a “perfils relacionats amb diferents eixos temàtics”: el POUM, l’àrea de Projecció de Ciutat, Gerència i el Gabinet d’Alcaldia. També s’estableix la possibilitat que es nomenin sis càrrecs eventuals a mitja jornada, un per a cada grup polític que integra el Ple ─cada formació podrà sol·licitar la designació d’aquest càrrec eventual per acompanyar la seva tasca com a grup municipal─.

Pel que fa al sistema retributiu, s’estableix un sou de 72.000 euros anuals per a l’alcaldia; 60.000 euros per als regidors delegats amb dedicació exclusiva; 45.000 euros per als regidors delegats amb dedicació parcial del 75%; 35.000 euros per als regidors delegats amb dedicació parcial del 50%; 38.000 euros per als regidors portaveus dels diferents grups polítics municipals amb dedicació parcial del 63%; 35.000 euros per als regidors portaveus dels diferents grups polítics municipals amb dedicació parcial del 50%; pel que fa als regidors sense dedicació, s’estableix un règim d’assistències de 1.000 euros en el cas dels Plens i de 100 euros en el cas de les comissions informatives, amb un màxim de 18.000 euros anuals; 50.000 euros per als càrrecs eventuals amb dedicació completa, i 25.000 euros per als càrrecs eventuals amb dedicació parcial.

En Comú Podem ha manifestat que, en cas de formar part de l’equip de govern en un futur, aplicarien el codi ètic de les seves respectives formacions ─que marca que no cobraran més de 3,5 vegades el salari mínim interprofessional en el cas de Catalunya en Comú i de 3 vegades el salari mínim interprofessional en el cas de Podem─. L’excedent el revertirien en entitats de la ciutat.

Un cartipàs amb més àrees que el mandat anterior
Durant la presentació de l’acord de governabilitat, l’alcaldessa també ha resumit l’organigrama polític d’aquest mandat, que “s’ha configurat per adaptar-lo a les necessitats de Rubí i del conjunt de la ciutadania”.

Així, l'organització s'estructura en vuit àrees, i no en quatre com en l'anterior mandat. “Tot això amb la intenció que l'acció de govern sigui més àgil, adaptada a les necessitats reals de la ciutadania i que farà possible un treball transversal entre totes les àrees d'aquest Ajuntament”. Per aquest motiu no s’han designat regidors i regidores d’àrea.

La majoria de les noves àrees, com ha explicat Martínez, representen un desplegament de les quatre grans àrees que hi havia a l'anterior legislatura. Entre les novetats ha destacat l'àrea de Projecció de la Ciutat, que el govern considera prioritària i que ha d’aglutinar tots aquells projectes estratègics, abastant un ventall molt ampli de propostes, des de la creació de la marca de ciutat, que ha de lligar directament amb l'orgull rubinenc, fins a la qualitat de l'espai públic. I també ha posat en valor la nova àrea de Personal: “Tenim una assignatura pendent, la regularització de la plantilla municipal. El gran valor de l'organització són els seus treballadors i treballadores. I perquè la maquinària municipal funcioni és fonamental dotar la plantilla dels instruments que els permetran regularitzar la seva situació actual”.

Ana María Martínez també ha desgranat dos nous serveis: el de Manteniment d’Urbanitzacions, amb la voluntat de crear un espai d'atenció permanent amb el veïnat d’aquestes zones de la ciutat; i el de Benestar Animal, que aglutinarà tot allò que tingui a veure amb la millora i manteniment de les zones d'esbarjo per a gossos. 

  • Compartir
Pertany a:

Convocatòries de premsa

RSS
« Desembre 2019 »
DlDtDcDjDvDsDg
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Inauguració de l’exposició 'Diorames de Nadal 2019'
15-12-2019 - 12:00 / 13:00     Espai Expositiu Aula Cultural
Contacte

Servei de Comunicació
Ajuntament de Rubí
Símbol_mapa Adreça: pl. Pere Aguilera, 1
08191 – Rubí

Símbol_auricular Telèfon: 93 588 70 00 
Joan Maronda (cap de Comunicació)