Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’autobús urbà deixarà de passar definitivament per l’illa de vianants després de Festa Major El consistori preveu traslladar les parades Pearson, Francesc Macià i Catalunya de les línies L1 i L4, creant-ne quatre de noves. https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’autobús urbà deixarà de passar definitivament per l’illa de vianants després de Festa Major

El consistori preveu traslladar les parades Pearson, Francesc Macià i Catalunya de les línies L1 i L4, creant-ne quatre de noves.
L’Ajuntament de Rubí fa un pas més per pacificar l’illa de vianants tot proposant una modificació del recorregut de les línies L1 i L4 de l’autobús urbà, que deixarien de passar per l’eix de l’avinguda de Barcelona i el passeig de Francesc Macià després de Festa Major. Paral·lelament, també es planteja un desviament a les línies L4 i L5 cap a la zona del Mercat municipal. La proposta es debatrà al proper Ple municipal del mes de juny.

L’illa de vianants, que va entrar en funcionament a finals de juny de 2008, compta amb la intensitat mitjana diària (IMD) més alta de vianants de tot Rubí, per sobre dels 9.000 diaris, tal com es reflecteix a l’esborrany de la diagnosi del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) que s’està confeccionant actualment. Per tal de prioritzar els vianants per sobre del trànsit rodat, l’equip de govern (PSC i ERC) planteja suprimir definitivament el pas de l’autobús per aquest tram, amb l’objectiu de millorar l’ús públic de l’illa i de potenciar la dinamització comercial d’aquest eix. Tal com ha explicat el regidor de Planificació, Ecologia Urbana i Seguretat, Manuel Velasco, “amb aquests canvis, que afecten les línies L1, L4 i L5, pretenem tres objectius: alliberar l’illa de vianants, centre de passeig i comercial, del pas del bus urbà; enfortir el teixit comercial del centre de la ciutat i apropar els ciutadans dels barris als diferents punts d’interès que té la ciutat a través del transport públic”.

La regidora de Comerç, Arés Tubau, ha assegurat que es tracta “d’un projecte de ciutat. Aquestes millores beneficiaran tant els vianants com els comerciants de l’illa, però també a la resta de la ciutat, apropant les persones que volen caminar, passejar o comprar a l’illa i també a d’altres punts comercials importants, com ara la zona del Mercat”.

Per la seva banda, la regidora d’Espai Públic, Obra Pública i Mobilitat, Belén Meneses, també ha destacat l’apropament de les línies L4 i L5 al Mercat. “Aquesta proposta no es limita a desplaçar les parades de les línies L1 i L4 fora de l’illa, sinó que acostem també les línies L4 i L5 a l’entorn del Mercat, que és un gran focus d’atracció de barris com la Zona Nord, El Pinar i Ca n’Oriol, tal com conclou l’estudi de mobilitat que hem encarregat”.

L’equip de govern s’ha reunit amb tots els grups polítics, entitats i comerciants per tal de presentar-los la proposta i, com ha dit Velasco, “per escoltar els seus suggeriments”. El regidor ha explicat que “s’han estudiat totes les alternatives possibles. La realitat i l’orografia de Rubí és la que és. En aquest sentit, aquesta és la proposta més raonable. Serà un punt positiu per tota la ciutat”.

Canvis de recorregut
El consistori preveu modificar el recorregut actual de les línies L1 (El Pinar – Can Serrafossà) i L4 (Estació Rubí+D – Can Rosés), les úniques que passen per l’interior de l’illa de vianants, a partir de la parada “Estació Rubí+D”, ubicada a la rambleta de Joan Miró. L’autobús farà un canvi de sentit a l’aparcament del Rubí+D en direcció a la carretera C-1413, s’incorporarà al lateral del passeig de la Riera, continuarà per la rotonda de l’Escardivol, seguirà pels carrers Gimnàs, Joaquim Blume, girarà al c/ Cadmo i tornarà a girar a la carretera de Terrassa, recuperant el recorregut habitual a la parada “CAP Mútua”, que no patirà cap canvi. Això suposarà el trasllat de tres parades: “Pearson”, “Francesc Macià” i “Catalunya”; i la creació de quatre de noves: “Passeig Riera – Torrijos”, “Passeig Riera – carrer Riera”, “Gimnàs – Policia Nacional” i “Bullidor” (al c/ Joaquim Blume). Segons Meneses, “el fet d’ubicar la parada Passeig Riera – carrer Riera més a prop de la plaça del Doctor Guardiet, en comptes d’estar a la rotonda de la C-1413a, ens permetrà guanyar en seguretat”. Totes dues línies mantindran la freqüència de pas actual (30 i 22 minuts), ja que s’augmentarà la velocitat comercial per les característiques del recorregut (al seu pas per la C-1413a).

Amb l’eliminació de la parada “Pearson”, els usuaris de FGC que vulguin agafar l’autobús hauran de dirigir-se a la parada “Estació Rubí+D”, ubicada a la rambleta de Joan Miró.

De manera complementària, i per tal de minimitzar aquest canvi de recorregut, l’Ajuntament preveu el desviament de les línies L4 i L5 cap a la zona centre (Mercat). La línia L5 (Can Rosés – Estació Rubí+D) deixaria de passar per l’avinguda de l’Estatut, fent el nou recorregut pel traçat de la línia L2 (sentit Vallhonrat). La línia L4 faria el traçat de la L2 en sentit contrari, però després de la parada “Magallanes” pujaria pel c/ Torres Oriol fins enllaçar amb l’avinguda de l’Estatut, perdent només les parades actuals d’”Aribau” i “Camí de Ca n’Oriol”. L’objectiu d’aquestes modificacions és millorar la mobilitat del servei d’autobús urbà de la ciutat, apropant la majoria de les línies al centre i mantenint la freqüència de pas.

Estudis comercial i de mobilitat
A la sessió plenària del mes de desembre de 2012 es va aprovar una moció en la qual s'instava l'equip de govern a aturar el canvi d'itinerari de les línies L1 i L4 al seu pas per l'illa de vianants. La moció demanava mantenir el pas d'aquests autobusos per l'illa fins que es presentés un informe econòmic de l'impacte que suposaria el canvi, de les afectacions de trànsit pels carrers adjacents, de les conclusions d'un estudi de mobilitat i sobre l’impacte econòmic que tindria en el sector comercial. Aquests estudis ja s’han realitzat i s’han presentat a tots els grups polítics del consistori.

Entre d’altres, l’estudi de mobilitat encarregat a la consultora Lavola conclou que la reubicació de les parades de l’illa cap al sector de la riera podria suposar un descens d’entre el 10,5% i el 13,3% del conjunt d’usuaris de les línies L1 i L4, que equival a 370-430 usuaris/dia. Els nous trajectes de la L4 i L5 per la zona Centre – Mercat, però, minimitzarien aquest descens, ja que connectarien directament les actuals zones d’influència d’aquestes línies amb centres d’atracció. A més, segons aquest estudi, el desviament de la línia L5 cap al centre permetria que la zona Nord i La Serreta milloressin substancialment l’accés als principals centres d’atracció (Estació FGC, Mercat, col·legis, etc.).

L’Ajuntament també ha encarregat una enquesta sobre l’usabilitat de l’eix comercial Francesc Macià – avinguda de Barcelona i el seu paper com a dinamitzador de la zona comercial a iesMed, Innovació i Economia Social en la Mediterrània. L’enquesta s’ha realitzat a un total de 406 persones, segmentades per vianants (148 enquestats), vianants amb nens (95 enquestats), persones usuàries de l’autobús (124 enquestats) i comerciants (39 enquestats).

Les dades d’aquest estudi demostren que, actualment, l’eix comercial Francesc Macià – avinguda de Barcelona compta amb una capacitat de captació molt important, malgrat l’oferta comercial que hi ha al voltant de Rubí, amb poblacions que tenen centres comercials que exerceixen una gran capacitat d’atracció.

Per tant, cal facilitar l’adaptació a les necessitats reals dels consumidors de Rubí, ja que el comerç i el consum evolucionen molt ràpidament. Així doncs, cal dimensionar les polítiques comercials per garantir un mix adequat i sostenible i aconseguir que aquest nivell d’atracció i atractivitat es mantingui i s’incrementi.

Amb les dades aportades per l’estudi realitzat per iesMed es pot determinar que existeix la necessitat de realitzar més accions de dinamització al carrer i que aquestes comporten inevitablement traslladar la circulació de l’autobús fora de l’illa de vianants. El compliment d’aquestes premisses suposaria molt probablement un número major de persones al carrer i de clients, cosa que es concretaria en un increment mitjà del 15% de les vendes, segons els comerciants.