Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament ajuda a famílies amb pocs recursos a fer front a les factures energètiques Tècnics de l’equip que desenvolupa el projecte Rubí Brilla, de Serveis Socials i estudiants de la UPC assessoren aquests ciutadans en termes d’eficiència energètica https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament ajuda a famílies amb pocs recursos a fer front a les factures energètiques

Tècnics de l’equip que desenvolupa el projecte Rubí Brilla, de Serveis Socials i estudiants de la UPC assessoren aquests ciutadans en termes d’eficiència energètica

L’Ajuntament de Rubí, conscient que hi ha moltes famílies que tenen dificultats o fins i tot incapacitat d’assumir el cost de l’energia necessària per assegurar unes condicions acceptables d’habitabilitat a casa seva, ha decidit posar en marxa un nou projecte relacionat amb l’eficiència energètica, que ha batejat amb el nom d’Energia per a tothom. I és que com a conseqüència de la crisi i de l’augment dels preus de l’energia hi ha persones que no poden fer-se càrrec dels rebuts de llum, gas i/o aigua. Una situació que és especialment greu en aquells domicilis on hi viuen infants i gent gran.

S’entén que la frontera per estar o no en aquesta situació es troba, per una banda, en estar obligat a destinar més d’un 10% dels ingressos totals a cobrir les despeses energètiques anuals de l’habitatge (el doble que la mitjana) i, per l’altra, en ser incapaç de mantenir la llar a una temperatura adequada, sobretot durant els mesos més freds (almenys entre 18 i 21 graus).

El projecte Energia per a tothom s’adreça a aquells habitatges on hi viuen famílies nombroses amb menors al seu càrrec i als domicilis habitats per gent gran, tots ells amb una relació difícil entre l’energia que necessiten consumir i la factura que poden pagar. Estudiants de la UPC, acompanyats de tècnics de Serveis Socials i de l’equip que desenvolupa el projecte Rubí Brilla, realitzen auditories energètiques en aquests habitatges. L’objectiu d’aquestes anàlisis és detectar quin tipus de subministraments tenen contractats i si utilitzen sistemes poc eficients (per exemple, si fan servir bombetes d’alt consum i estufes incandescents, que consumeixen molt i tenen un baix rendiment) per, d’aquesta manera, poder-los proposar alternatives i ajudes d’inversió.

També s’informa a aquestes famílies de l’existència dels bons socials elèctrics, que comporten un descompte de més del 20% a la factura de la llum. Se’ls explica com poden sol•licitar aquest bo i quins requisits s’han de complir per poder-s’hi acollir.

Els tècnics dels Serveis Socials del consistori han rebut una formació específica sobre totes aquestes qüestions per tal que puguin assessorar els usuaris que vénen a l’Ajuntament en aquest àmbit i, així, estendre el concepte d’eficiència energètica entre la població. Entre d’altres, oferiran informació sobre la possibilitat de contractar el bo social elèctric, una mesura dissenyada per afavorir els col•lectius més vulnerables i que es concreta en la congelació de la tarifa vigent en el moment de la posada en marxa de la TUR; sobre els sistemes de calefacció, d’aigua calenta sanitària i de climatització més eficients, que consumeixen menys mantenint el mateix nivell de confort; sobre la classificació energètica dels equips elèctrics; sobre el consum innecessari que generen els standby, entre d’altres.

Tallers adreçats a la ciutadania

Paral•lelament, també s’ha previst realitzar tot un seguit de tallers de formació en consum d’energia als diferents barris de la ciutat. En aquestes sessions, molt didàctiques, s’explicarà com es llegeixen les factures, com s’han d’interpretar i, així, descobrir si és just allò que estem pagant. També es donaran consells sobre com estalviar a nivell energètic a casa.