Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

3.810 persones passen pel Servei d'Impuls a l'Ocupació durant el 2013 L’agost de l’any passat, l’antic IMPES es va dissoldre per passar a formar part de l’Ajuntament sota el nom de SIO https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

3.810 persones passen pel Servei d'Impuls a l'Ocupació durant el 2013

L’agost de l’any passat, l’antic IMPES es va dissoldre per passar a formar part de l’Ajuntament sota el nom de SIO
El Servei d’Impuls a l’Ocupació (SIO) de l’Ajuntament de Rubí va tancar el 2013 amb 3.810 usuaris diferents, que es van repartir en els seus tres àmbits d’actuació: l’Oficina d’Informació i Orientació, l’Oficina de Formació i l’Oficina d’Inserció. La persistència de la crisi econòmica va fer que es mantingués l’alt volum de persones que es van adreçar a aquest servei amb l’objectiu de trobar feina o millorar les seves condicions laborals.

L’1 d’agost del 2013, l’antic Institut Municipal de Promoció Econòmica i Social (IMPES) es va dissoldre i va subrogar tota la seva activitat, personal i patrimoni a l’Ajuntament de Rubí. Sota la nova denominació de SIO, el servei ha mantingut els mateixos programes i projectes desenvolupats durant els 21 anys anteriors, ara integrat en l’àrea de Planificació Estratègica, Promoció Econòmica i Govern.

Millorar l’ocupabilitat de les persones, especialment d’aquelles amb major dificultat d’accés i permanència en el mercat laboral, és l’eix fonamental de totes les actuacions que duu a terme el SIO. Un objectiu que es persegueix a través de la informació, orientació i acompanyament a les persones en el disseny del seu itinerari personalitzat d’inserció professional; l’impuls i reforç de la formació; i la interrelació de les ofertes de treball amb les demandes d’ocupació.

Durant la presentació del balanç del 2013, el regidor de Promoció Econòmica i Treball, Jaume Buscallà, ha declarat que el SIO evidencia “el compromís inequívoc de l’Ajuntament amb la promoció econòmica i l’ocupació” i amb el fet que aquesta ocupació “vingui donada per una bona qualificació professional i un bon acompanyament”. El responsable municipal ha fet especial incidència en l’esforç que ha fet el Consistori per oferir a través d’aquest servei municipal una oferta formativa adaptada a les necessitats reals de la ciutadania i de les empreses: “El nostre full de ruta no ha canviat, sabem llegir el que passa al nostre territori i què necessiten el ciutadà i les empreses”.

Diversitat de serveis i alt volum d’usuaris
L’Oficina d’Informació i Orientació es va crear com un recurs d’intervenció i apropament als col·lectius desocupats. Durant el 2013, 3.026 persones diferents van ser ateses pel seu Servei de primera acollida, que va rebre un total de 4.070 visites. Pel que fa al Taller de recerca de feina, va sumar 9.102 visites i 743 persones van assistir a les seves sessions informatives. L’Oficina també va atendre 29 persones que buscaven informació i orientació sobre el procediment d’acreditació de competències. En darrer terme, s’hi van gestionar sis contractes dins els plans d’ocupació desenvolupats a El Pinar, i 51 itineraris personalitzats en el marc del Dispositiu d’Inserció Sociolaboral d’aquest mateix barri.

L’Oficina de Formació, un dels serveis amb més arrelament del SIO, ofereix dos tipus d’accions: programes per a la qualificació professional i programes per l’adquisició d’experiència laboral. Pel que fa als primers, el 2013 es van dur a terme 51 accions de Formació d’Oferta en Àrees Professionals Prioritàries (FOAP), agrupades en set certificats de professionalitat i dos cursos d’especialitat en idiomes, que van comptar amb la participació de 815 alumnes.

Per poder oferir certificats de professionalitat, el SIO va haver d’adaptar les seves instal·lacions en funció dels requeriments fixats per la Generalitat de Catalunya. Gràcies a aquest esforç d’inversió, aquest any el servei està homologat per impartir-ne sis més. D’altra banda, una part de la formació pròpia de l’Ajuntament que s’oferirà el 2014 se cenyirà igualment als paràmetres dels certificats de professionalitat de la Generalitat.

També en l’àmbit formatiu, el SIO va oferir 25 cursos entre abril i desembre del 2013 gràcies a l’aportació del Pla de mesures anticrisi. Pel que fa al SEFED, el programa de Simulació d’Empreses amb Finalitats Educatives, va donar mostres de la seva consolidació amb la participació de 68 alumnes, que es van repartir en quatre cursos de 890 hores. En el marc d’aquesta acció, 34 persones van fer pràctiques externes en un total de 22 empreses.

Pel que fa als programes per a l’adquisició d’experiència laboral, es va aprovar un mòdul d’ajudant de cuina per a vuit persones dins el projecte Treball als barris. També es va posar en marxa el programa Joves per l’Ocupació (JPO) i es va avançar en la consolidació del Consell de la Formació Professional mitjançant la creació de dos grups de treball.

El tercer àmbit d’actuació del SIO, l’Oficina d’Inserció, té com a objectiu conciliar la recerca de feina de les persones inscrites amb la tramitació d’ofertes de treball d’empreses de Rubí i la seva àrea d’influència. La Borsa de Treball va gestionar un total de 1.899 atencions durant el 2013, superant àmpliament els objectius inicials, va donar d’alta 763 usuaris, va tramitar 168 ofertes (un 7% més que el 2012), i va tancar l’any amb 134 persones inserides. Al passat exercici, aquest servei va registrar 42 noves empreses col·laboradores, sumant-ne un total de 91.

També es va incrementar notablement respecte a les previsions inicials el nombre d’usuaris inscrits al Portal web d’ocupació (www.rubiocupacio.cat/borsadetreball), amb un total de 1.464 persones apuntades i 55 ofertes publicades.

Les dades d’aquests serveis indiquen que ha disminuït el nombre d’usuaris que estan a l’atur (un 89,54% el 2013 enfront del 93,11% del 2012), mentre que s’han incrementat les persones que busquen una millora de feina. D’altra banda, la construcció ha deixat de ser el sector professional més demanat, superat ara per les feines d’oficina. Altres conclusions que s’extreuen del balanç del 2013 és que cada cop més les empreses busquen treballadors amb experiència, com ho demostra l’edat de les persones inserides, i que ha augmentat de forma considerable el nombre de companyies col·laboradores, gràcies a la feina de prospecció que es realitza conjuntament amb l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE) i a la recerca d’ofertes laborals.

En l’àmbit de la inserció, el SIO també s’encarrega de gestionar l’Oficina Tècnica Laboral (OTL), un servei que té com a objectiu fomentar l’accés i la permanència al mercat laboral de les persones amb trastorns de salut mental. Durant el 2013, l’OTL va comptar amb la participació de 105 persones (un 78% de Rubí, un 20% de Sant Cugat i un 2% de Castellbisbal), va fer un total de 1.341 actuacions i va atendre 19 empreses.