Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Rubí reivindica la mobilitat centrada en les persones a través del IV Congrés Rubí Brilla La ciutadania ja pot visitar la primera edició de la Fira del Vehicle Elèctric davant de l’edifici Rubí Forma que busca la complicitat dels rubinencs per canviar el model energètic https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Rubí reivindica la mobilitat centrada en les persones a través del IV Congrés Rubí Brilla

La ciutadania ja pot visitar la primera edició de la Fira del Vehicle Elèctric davant de l’edifici Rubí Forma que busca la complicitat dels rubinencs per canviar el model energètic

El Congrés ha omplert  la Biblioteca Mestre Martí Tauler  (foto: Localpres).
El Congrés ha omplert la Biblioteca Mestre Martí Tauler (foto: Localpres)

El IV Congrés Rubí Brilla ha constatat la necessitat de repensar la mobilitat de les ciutats prioritzant les persones als vehicles. “Habitualment el vehicle privat és el centre de la nostra mobilitat, però aquesta centralitat és injusta, cara i malmet la nostra salut i la del planeta. Durant el Congrés, hem vist que la mobilitat sostenible situa a les persones com a protagonistes de l'espai públic en un model més just, més equitatiu, més sa i basat en energies més netes i més barates”, ha dit l’alcaldessa Ana María Martínez durant  la cloenda del Congrés.

La cita anual de la iniciativa Rubí Brilla ha aplegat a la Biblioteca Mestre Martí Tauler més de 200 persones per reflexionar sobre la mobilitat urbana i promoure noves formes de moviment a l’interior de les ciutats: compartir cotxes i motocicletes elèctriques, l’ús de la bicicleta i la vianantització dels nuclis urbans. “Ja és hora que la lògica del benestar de les persones defineixi la nostra manera de moure'ns per les ciutats, dibuixant plans de mobilitat que millorin la qualitat de vida de les persones en lloc de limitar-nos a facilitar el pas dels vehicles privats”, ha dit Martínez que ha reconegut que per canviar aquest paradigma caldrà “valentia i complicitat”. La màxima representant de la ciutat s’ha compromès a treballar les ordenances “per afavorir el desenvolupament sostenible, el creixement econòmic i la generació d’ocupació amb nous perfils professionals”.

En el marc del Congrés, Jorge Morales de Labra, director general de GeoAtlanter, ha reflexionat sobre l’ús racional de l’energia i ha explicat que “tenim tanta energia solar que en podríem tenir excedents que es podrien arribar exportar” i ha emplaçat a deixar que les persones ocupin l’espai públic.

Durant la taula rodona titulada La planificació de la mobilitat urbana a les ciutats, èxits i reptes, Carme da Silva, tinenta d’alcaldia i regidora de protecció ciutadana i disciplina urbanística de l’Ajuntament de Pontevedra ha explicat que en aquesta ciutat gallega s’ha “capgirat la lògica establerta i avui el 70% dels desplaçaments que abans es feien en vehicles privats es fan a peu o en bicicleta i el 80% dels nens i nenes van caminant a l’escola, molts fins i tot sols”. Assumpta Farran, directora de l’Institut Català de l’Energia (ICAEN) ha parlat de “superar les limitacions mentals de la mobilitat del SXX” i ha assegurat que la mobilitat sostenible i elèctrica “és el futur de la societat però ja és el nostre present tecnològic”. Jordi Sunyer cap del programa de Salut Infantil d’ISGlobal ha posat l’accent en les afectacions per a la salut del model de mobilitat basat en combustibles fòssils. Sunyer ha exposat que “hi ha una relació directa entre la contaminació de l’entorn i el desenvolupament del cervell dels nens i nenes”. Àngel López, director del programa de vehicle elèctric de l’Ajuntament de Barcelona ha explicat la mobilitat saludable com una piràmide on els vianants han de ser la base i els vehicles privats, el vèrtex i, finalment, Cristian Bardají, director d’estudis de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha apostat per la mobilitat elèctrica com una oportunitat de negoci per a les empreses.

Seguidament, s’ha parlat sobre El vehicle elèctric: tecnologia, infraestructura, model d’explotació i regulació en una taula rodona amb Xavier Pons, cap d’Infraestructures del Vehicle Elèctric de Nissan Iberia; Mario Canet, cap de la unitat de Nous Desenvolupaments de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB); Pep Salas, investigador independent i membre de la comissió d‘experts sobre escenaris de transició energètica; Hugo Niesing, fundador i director a Resourcefully.nl; Santi Martínez, director executiu a Estabanell y Pahisa Energía S.A i Pere Sòria, responsable de l’Àrea d’Energies Renovables de Circutor. Sòria ha reforçat la idea que “la transició energètica és una font de nous llocs de treball” i tots els ponents han coincidit a reclamar suport de les administracions en forma de bonificacions i ajudes.

Durant la taula Avantatges i inconvenients dels nous models de mobilitat, Damian Martín, director de Cooltra Motos/Ecooltra, ha reiterat la necessitat de repensar les ciutats i “recuperar-les per a la ciutadania. Carles Pazos, fundador de Som Mobilitat, ha recordat que el “17% del trànsit de Barcelona es produeix per buscar aparcament” i Sílvia Casorrán, tècnica de Mobilitat Sostenible de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha proposat “connectar municipis a través de carrils bici”.

La tarda s’ha dedicat íntegrament a l’exposició de casos pràctics: la prova pilot de bicicletes elèctriques a polígons industrials de Sant Quirze del Vallès, el 5000 km Electric Experience de la riera de Caldes, la proposta En bici sense edat, el projecte ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) de TMB i les experiències de Som Mobilitat, Electromaps i Som Ecologística. Com cada any, el Congrés s’ha pogut seguir en streaming a través de la pàgina web de l’Ajuntament de Rubí.

Fira del Vehicle Elèctric
Per primer cop, el Congrés Rubí Brilla incorpora un vessant lúdic: una fira del vehicle elèctric que s’ha obert al públic just en acabar el Congrés al pàrquing de l’edifici Rubí Forma. La ciutadania podrà visitar la fira fins dissabte 25 de novembre a les 19 h. La proposta porta a Rubí algunes de les principals marques comercials de vehicles elèctrics,  s’hi pot veure i provar turismes, motocicletes, bicicletes, patinets i fins i tot monocicles elèctrics. La ciutadania s’hi pot informar sobre punts de càrrega de vehicles elèctrics, tant d'autoconsum fotovoltaic com connectats a la xarxa elèctrica i rebre assessorament tècnic sobre instal·lacions de punts de càrrega, compra de vehicles elèctrics, subvencions o carsharing elèctric.

La proposta vol ser una activitat familiar i hi ha també activitats lúdiques gratuïtes com circuits de segways i monorodes i food trucks.

Podeu consultar tota la informació de la fira al web municipal.