Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Rubí presenta el projecte “Conviure a les comunitats de Les Torres” en una jornada sobre mediació ciutadana L’Ajuntament ha participat aquest dilluns a la trobada “El reconeixement i el vincle, motors de convivència” organitzada per la Diputació de Barcelona https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Rubí presenta el projecte “Conviure a les comunitats de Les Torres” en una jornada sobre mediació ciutadana

L’Ajuntament ha participat aquest dilluns a la trobada “El reconeixement i el vincle, motors de convivència” organitzada per la Diputació de Barcelona

El projecte ha estat presentat pel Servei de Mediació (foto: Ajuntament de Rubí).
El projecte ha estat presentat pel Servei de Mediació (foto: Ajuntament de Rubí)

L’Ajuntament de Rubí ha presentat aquest dilluns el projecte Conviure a les comunitats de Les Torres a la jornada de treball El reconeixement i el vincle, motors de convivència, organitzada pel Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona. Manel Salvador, tècnic del Servei de Mediació local, ha estat l’encarregat d’exposar aquesta iniciativa d’innovació social que fomenta l’intercanvi i la relació veïnal.

Conviure a les comunitats de Les Torres és un projecte impulsat per l’Ajuntament amb el suport de la Diputació de Barcelona, que s’ha treballat des dels serveis municipals d’Habitatge i Mediació. Després de detectar, en el marc de la Mesa pel Dret a l’Habitatge, tot un seguit de conflictes de convivència a les comunitats de veïns, el consistori va plantejar-se l’elaboració d’una guia que facilités eines per a la prevenció i millora d’aquestes incidències. La idea era abordar aquesta qüestió des d’una perspectiva comunitària, implicant el propi veïnat en la diagnosi de la situació i la proposta de solucions.

El Consistori va optar per iniciar aquest projecte de manera pilot a Les Torres amb la intenció que, si els resultats eren bons, es pogués implementar a la resta de barris de la ciutat. La iniciativa contemplava la creació d’un grup impulsor, al qual s’havien d’anar afegint les veus del veïnat i les entitats del barri per tal de construir un discurs compartit al voltant de la convivència a les comunitats.

En una primera fase, es van mantenir trobades amb els tècnics i tècniques municipals que treballen al territori, la Policia Local i l’equip directiu de l’Escola Montessori. Fruit d’aquestes reunions, es va obtenir una primera radiografia de la situació del barri que, entre d’altres, va evidenciar que hi ha moltes idees preconcebudes al voltant de Les Torres i que algunes de les problemàtiques que es relacionen habitualment amb el barri, com ara les ocupacions, no són més freqüents que en altres zones de la ciutat. 

Després d’aquesta primera etapa, es va traslladar el projecte als veïns i veïnes amb l’objectiu de recollir les seves experiències i opinions, identificar xarxes i espais de participació al barri i començar a recollir propostes de canvi. Aquest treball d’aproximació al veïnat es va fer a través d’entrevistes individuals i en grup, així com d’una acció al mercat veïnal de segona mà i la participació a les comissions de barri.

Aquesta fase del projecte va permetre constatar que bona part dels problemes a les comunitats de Les Torres estaven relacionats amb una manca de sentiment de pertinença al barri i a la progressiva pèrdua de les xarxes de relació veïnals. Davant d’això, es va acordar amb les persones participants en aquesta iniciativa establir un procés de benvinguda adreçat als nous residents, en què siguin els propis veïns i veïnes els encarregats de l’acollida. En consonància amb això, també es va proposar editar algun tipus de material que serveixi com a carta de presentació del barri per a aquestes persones nouvingudes, amb informació essencial sobre Les Torres i una explicació gràfica de les normes bàsiques de convivència de les comunitats.

La jornada celebrada aquest dilluns a Barcelona reconeix la mediació ciutadana com un element clau en la promoció de la cultura del diàleg, el reconeixement i respecte a les diferències, que ha d’anar de la mà d’accions complementàries a favor de la convivència, l’apoderament, la sensibilització i el respecte a l’altre.