Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Rubí dedicarà la tercera jornada de coeducació a l’enfocament restauratiu de la gestió de les relacions La trobada adreçada al personal docent dels centres educatius de Rubí vol donar eines per gestionar les relacions, incidents i conflictes de l’àmbit escolar, superant el model punitiu https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Rubí dedicarà la tercera jornada de coeducació a l’enfocament restauratiu de la gestió de les relacions

La trobada adreçada al personal docent dels centres educatius de Rubí vol donar eines per gestionar les relacions, incidents i conflictes de l’àmbit escolar, superant el model punitiu

La segona jornada de coeducació l’any 2024  (foto: Ajuntament de Rubí - Localpres).
La segona jornada de coeducació l’any 2024 (foto: Ajuntament de Rubí - Localpres)

La tercera Jornada de Coeducació de Rubí tindrà lloc dissabte 15 de febrer a la Biblioteca Mestre Martí Tauler i es dedicarà a la mirada restaurativa i la interseccionalitat. L’enfocament restauratiu és nova mirada sobre la gestió relacional, el conflicte, la violència, la prevenció, la conducta ‘disruptiva’ o violenta, les conseqüències i els càstigs; i la reparació del dany. L’enfocament restauratiu de les relacions a les aules proposa processos i pràctiques específiques per crear comunitat i gestionar les relacions, els incidents i els conflictes a l’àmbit escolar, superant el model permissiu i punitiu. Se centra en les persones i les seves necessitats, i no en la vulneració de la norma. Així, la mirada restaurativa promou l’empatia i posa el focus en l’impacte de les accions en els altres i no pas en la por al càstig.

La jornada anual de coeducació s’impulsa des de 2023 amb l’objectiu de formar i donar eines a la comunitat educativa per incorporar la perspectiva de gènere de manera transversal a les aules i construir centres educatius coeducadors. S’organitzen des del Grup Motor de Coeducació de Rubí, un espai que inclou el servei d’Igualtat de l’Ajuntament de Rubí, el Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Occidental III i les referents de Coordinació, Convivència i Benestar de l'Alumnat (COCOBE) dels centres d’educació primària i secundària de la ciutat.

Com cada any, la jornada serà molt pràctica i se centrarà en experiències, estratègies i projectes que ja s’estan impulsant als centres per a la gestió de la convivència.

L’alcaldessa Ana María Martínez Martinez i la directora dels Serveis Territorials d’Educació i FP al Vallès Occidental, Montserrat Capdevila, donaran la benvinguda a la jornada (09.10 h) que s’obrirà amb tres ponències sobre experiències restauratives amb perspectiva interseccional, a càrrec d’ Ainhoa Roca Vielba, formadora i facilitadora de la Cooperativa Fil a l’agulla; Adriana Torroella i Giró, educadora Social i experta en racialitat amb perspectiva de gènere i directora del Projecte Fahafahana; i Núria Pros Fierro i Irene Mir Aiguadé, cap d’estudis i coordinadora pedagògica de l’INS Can Periquet.

A partir de les 11.30 h, la jornada revisarà casos pràctics amb els i les assistents organitzats en grups. Roca Vielba i Torroella Giró dinamitzaran aquesta part més pràctica de la jornada amb Anna Galí Bonet, pedagoga i psicòloga de Fil a l’Agulla i Noemí Canyelles Tigel, sociòloga i facilitadora de grups de la mateixa entitat.

Les professionals que vulguin assistir a les jornades s’han d’inscriure prèviament a través d’un formulari. Les assistents rebran un certificat per part del CRP Vallès Occidental III. S’oferirà un servei gratuït de cangur per a nenes i nens de 0 a 12 anys, que es podrà sol·licitar a través del mateix formulari d’inscripció abans del 8 de febrer.

La coeducació és l’acció educadora que potencia la igualtat real d’oportunitats i valora indistintament l’experiència, les aptituds i l’aportació social i cultural de dones i homes, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes, homofòbics, bifòbics, transfòbics o androcèntrics ni actituds discriminatòries per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere.

Objectius de Desenvolupament sostenible