Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Rubí activa polítiques valentes de mobilitat per garantir la distància social Entre les accions plantejades destaca la conversió de quatre quilòmetres de carrers en àrees de convivència amb prioritat per a vianants https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Rubí activa polítiques valentes de mobilitat per garantir la distància social

Entre les accions plantejades destaca la conversió de quatre quilòmetres de carrers en àrees de convivència amb prioritat per a vianants

L’alcaldessa, durant la roda de premsa virtual (foto: Ajuntament de Rubí).
L’alcaldessa, durant la roda de premsa virtual (foto: Ajuntament de Rubí)

L’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, i el regidor de Mobilitat, Rafael Güeto Ortiz, han presentat aquest dilluns el Pla estratègic de mobilitat de Rubí durant la desescalada de la Covid-19. Es tracta d’un recull d’actuacions que pretenen garantir la seguretat en els desplaçaments a peu i en transport públic de la ciutadania mentre sigui necessari mantenir la distància social, en consonància amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, a punt de ser aprovat de manera definitiva.

La Covid-19 ha capgirat la manera de viure de la població i, també, la forma com s’ha de desplaçar la ciutadania. “Aquests dies han canviat i estan canviant moltes coses i ens hi hem d’anar habituant. Una d’elles és la mobilitat de les persones, que ara ha de garantir la distància de seguretat interpersonal”, ha assegurat l’alcaldessa.

Els primers canvis que ha implantat l’Ajuntament s’han introduït quan l’Estat va activar la desescalada gradual. Una de les primeres actuacions per garantir la distància de dos metres recomanada entre persones per prevenir contagis va ser reforçar la seguretat i reduir el pas dels vehicles a l’avinguda de La Llana i el passeig de la Riera (entre el Camí de Sant Muç i el Pont de Can Claverí). “Vam pensar en espais que ja són de passeig habitualment. La nostra voluntat va ser crear un espai segur a determinades hores del dia, perquè els rubinencs i les rubinenques poguessin seguir caminant-hi i anant en bicicleta amb seguretat”. 

A partir d’aquest dilluns, en què Rubí ha entrat a la fase 1 de la desescalada, s’obre una nova realitat. “Sabem que el virus continuarà convivint entre nosaltres durant molt de temps. I cal continuar mantenint les mesures preventives per evitar la seva expansió”, ha comentat Martínez. “Tot i els efectes negatius que està comportant aquesta pandèmia, hem de veure aquesta situació com una oportunitat per millorar la mobilitat a la nostra ciutat, per aconseguir que els vianants guanyin terreny al vehicle privat”.

Noves actuacions
L’Ajuntament afronta inicialment la mobilitat post Covid-19 des de tres fronts: el transport públic, l’ampliació de la zona de vorera de diversos carrers i la reconversió de diverses vies en carrers de convivència. Es tracta d’actuacions de caràcter permanent, alineades amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.

Pel que fa al transport públic, aquest dilluns RubíBus ha recuperat la seva oferta habitual, amb els horaris i freqüències de pas vigents abans que es declarés l’estat d’alarma ─l’ocupació dels vehicles es mantindrà al 50% per poder garantir la distància interpersonal entre viatgers─. L’alcaldessa ha fet una crida a la ciutadania perquè faci servir l’autobús urbà: “Està costant recuperar l’ús del transport públic, per una qüestió de por. Com que volem una mobilitat sostenible, i hauríem d’intentar evitar al màxim fer servir el vehicle privat en pro del transport públic, aprofito per tranquil·litzar els rubinencs i les rubinenques i animar-los a tornar a agafar l’autobús, ja que es garantirà la seguretat en la seva utilització”.

Els rubinencs i rubinenques han de tenir en compte que s’estan adoptant totes les mesures per garantir la seguretat dels viatgers: els autobusos es desinfecten diàriament, l’aforament està limitat al 50% de la seva capacitat per mantenir la distància social i es reparteixen mascaretes a aquelles persones usuàries que no en tenen.

En segon lloc, des d’aquest dilluns s’amplia la zona dedicada a vorera al carrer de Magallanes, entre els carrers de la Plana de Can Bertran i del Torrent de l’Alba (160 metres); i al carrer de Sant Josep, entre els carrers Nou i de Sant Magí (aproximadament uns 25 metres). Aquesta actuació permet guanyar amplada a la zona destinada a la circulació a peu en aquestes dues vies, amb l’objectiu de garantir que els rubinencs i rubinenques puguin passejar de manera segura, mantenint la distància social recomanada per prevenir contagis de Covid-19.

I, per últim, l’equip de govern planteja convertir quatre quilòmetres de carrers en àrees de convivència amb prioritat per a vianants, invertint la prioritat que impera actualment. Aquesta actuació es divideix en quatre fases, que inclouen diverses vies de la ciutat cadascuna d’elles.

  • Zona 1: c. Pintor Murillo, c General Prim, c. Virgili (entre c. General Prim i c. Torrijos), c. Colom (entre c. Josep Serra i c. Llobateras), c. Cervantes (entre c. Espoz i Mina i av. Barcelona), c. Llobateras (entre c. Espoz i Mina i av. Barcelona), c. Torrijos (entre c. Virgili i c. Espoz i Mina) i Sant Joan (entre c. Pere Esmendia i c. Espoz i Mina).
  • Zona 2: c. Justícia (entre c. Terrassa i c. Rafael Casanovas), c. Sant Josep (entre c. Rafael Casanovas i c. Nou), c. Rafael Casanovas (entre c. Sant Josep i c. Narcís Menard), c. Narcís Menard (entre c. Terrassa i c. Rafael Casanovas) i c. Vapor (entre c. Terrassa i c. Rafael Casanovas).
  • Zona 3: c. Abat Escarré (entre pl. Doctor Pearson i c. Monturiol), c. Cal Príncep (entre c. Abat Escarré i ptge. Ferrocarril), c. Pintor Coelho (entre rbla. Ferrocarril i c. García Lorca), c. Pintor Coelho (entre rbla. Ferrocarril i c. Llobateras), c. García Lorca (entre c. General Prim i c. Llobateras), c. Balmes (entre c. General Prim i c. Llobateras), c. General Prim (entre av. Barcelona i c. Monturiol), c. Llobateras (entre av. Barcelona i c. Cal Gerrer) i ptge. Circumval·lació.
  • Zona 4: c. Nou (entre c. Floridablanca i c. Magallanes), c. Sant Pere (entre c. Montserrat i c. Nou), c. Floridablanca (entre c. Nou i c. Plana de Can Bertran), c. Ulloa (entre c. Floridablanca i c. Xile), c. Xile (entre pl. Estanislau Figueras i c. Nou), pl. Estanislau Figueras i c. General Castaños (entre c. Plana de Can Bertran i c. Quevedo).

En aquests espais de convivència, la prioritat és dels vianants. Així, els vehicles només hi poden circular a un màxim de 20 quilòmetres per hora i només podran estacionar en aquells espais habilitats i senyalitzats. En el marc d’aquesta actuació no s’elimina cap plaça d’aparcament. Els treballs per convertir aquestes vies en espais de convivència començaran a principis de juny per les zones 1 i 2 i, durant els propers dies, aniran avançant fins a cobrir els quatre quilòmetres. L’Ajuntament informarà puntualment al veïnat de com es materialitzarà la implantació d’aquesta mesura.

El Pla estratègic de mobilitat de Rubí durant la desescalada de la Covid-19 s’ha donat a conèixer als grups municipals aquest dilluns al matí en el marc d’una Junta de Portaveus extraordinària.