Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament lliura els primers Certificats d’Acollida a veïns i veïnes de Rubí procedents d’altres països La Generalitat atorga aquest reconeixement a les persones nouvingudes que han completat un circuit formatiu sobre competències lingüístiques, culturals i laborals https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament lliura els primers Certificats d’Acollida a veïns i veïnes de Rubí procedents d’altres països

La Generalitat atorga aquest reconeixement a les persones nouvingudes que han completat un circuit formatiu sobre competències lingüístiques, culturals i laborals

La tinenta d’alcaldia Marta García amb les primeres persones que han obtingut el Certificat d’Acollida (foto: Ajuntament de Rubí – Lali Puig) .
La tinenta d’alcaldia Marta García amb les primeres persones que han obtingut el Certificat d’Acollida (foto: Ajuntament de Rubí – Lali Puig)

Christiana Boakye, Hanan Rahmouni, Issam Benhari, Juana Elida Aguilar Chori, Óscar Alexis Argueta del Cid i Saida Esamsi són els primers veïns i veïnes de Rubí procedents d’altres països que han obtingut el Certificat d’Acollida atorgat per la Generalitat de Catalunya. La tinenta d’alcaldia responsable de l’Àrea de Serveis a les Persones, Marta García, ha estat l’encarregada de lliurar-los el reconeixement aquest dimecres en un acte celebrat a la Sala de Plens de l’Ajuntament.

El Certificat d’Acollida és un document amb eficàcia jurídica i valor probatori que pot ser útil en els processos d’estrangeria o d’adquisició de la nacionalitat, així com a l’hora de buscar feina. Per obtenir-lo, les persones nouvingudes han d’acreditar haver realitzat amb èxit els tres mòduls; un mòdul per aprendre català i castellà amb un mínim de 90 hores de formació en cadascuna de les dues llengües oficials, un mòdul sobre coneixements laborals amb una durada mínima de 15 hores i un tercer mòdul sobre coneixement de la societat catalana amb un mínim de 15 hores. Aquesta proposta formativa s’ofereix des del Servei de Primera Acollida subvencionat un 50% pel Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat i l’altre 50% pel Fons Social Europeu de la Unió Europea. Les administracions locals estan obligades a facilitar aquesta formació d’acord amb la Llei 10/2010, del 7 de maig, d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya i el Decret 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d’acollida de les persones immigrades i de les retornades.

Durant l’acte de lliurament dels certificats, Marta García ha subratllat que “Rubí és una ciutat d’acollida, una ciutat que acompanya tota la nova ciutadania que decideix viure-hi” i que la voluntat de l’Ajuntament és seguir oferint oportunitats a les persones nouvingudes per tal de potenciar una societat cohesionada. Per a la tinenta d’alcaldia, el reconeixement atorgat aquest dimecres acredita molt més que una formació: “Acredita que esteu fent un esforç per ser una part activa de la ciutadania de Rubí”.

Un instrument al servei de la cohesió
A Rubí, les accions formatives necessàries per a l’obtenció dels Certificats d’Acollida s’han desenvolupat sota el paraigua del Pla de convivència i acollida 2017-2020, un document que té com a objectiu garantir la cohesió social i la correcta gestió dels canvis estructurals derivats de l’arribada de nova població a Rubí. Un dels principals instruments en el desplegament d’aquest pla és el Servei de Primera Acollida, encarregat d’oferir a les persones procedents d’altres països informació, assessorament i totes les eines necessàries per a la seva integració sociocultural. Des de la seva posada en marxa el 2016, aquest recurs ha atès 440 persones de perfil força heterogeni, tot i que predominen les originàries del Marroc, Veneçuela, Senegal, Hondures, El Salvador i Nicaragua. La mitjana d’edat d’aquesta ciutadania és de 28 anys, i la proporció d’homes i dones està força igualada.

En paral·lel al Servei de Primera Acollida, l’Ajuntament també va crear el 2016 el Servei d’Atenció a la Mobilitat Internacional (SAMI), que ofereix assessorament legal i jurídic en matèria d’estrangeria. Des de llavors, 932 persones han fet ús d’aquest recurs.

Segons Marta García, la voluntat de l’Ajuntament és seguir abundant en aquesta línia per tal de garantir una ciutat integradora i cohesionada. En aquesta voluntat s’emmarca la propera edició d’una Guia d’acollida que reunirà, en diferents idiomes, informació útil sobre els principals equipaments i serveis de què disposa Rubí.