Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’alcaldessa assisteix a la presentació del primer dels 15 nous combois que permetran a Ferrocarrils oferir un tren cada 5 minuts a Terrassa i Sabadell Ana María Martínez Martínez ha aprofitat la presència a l’acte del conseller de Territori i Sostenibilitat per reivindicar la necessitat de la ciutat de disposar d’una segona estació https://www.rubi.cat/ca/actualitat/noticies/l-alcaldessa-assisteix-a-la-presentacio-del-primer-dels-15-nous-combois-que-permetran-a-ferrocarrils-oferir-un-tren-cada-5-minuts-a-terrassa-i-sabadell/@@images/image/preview

L’alcaldessa assisteix a la presentació del primer dels 15 nous combois que permetran a Ferrocarrils oferir un tren cada 5 minuts a Terrassa i Sabadell

Ana María Martínez Martínez ha aprofitat la presència a l’acte del conseller de Territori i Sostenibilitat per reivindicar la necessitat de la ciutat de disposar d’una segona estació
L’alcaldessa, durant la seva intervenció a la presentació del primer nou comboi (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres).
L’alcaldessa, durant la seva intervenció a la presentació del primer nou comboi (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

L’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez Martínez, i el regidor de Mobilitat i Accessibilitat, Rafael Güeto Ortiz, han assistit aquest dijous a la presentació del primer dels 15 nous trens que donaran servei a la línia Barcelona-Vallès i que permetran incrementar les freqüències en aquesta línia. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha estat l'encarregat de donar a conèixer aquest nous combois en un acte que ha tingut lloc al Centre Operatiu de Rubí (COR) i que també ha comptat amb la participació del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font.

Aquesta primera unitat 115 estarà en proves durant 6 mesos. Un cop passat aquest període, Ferrocarrils rebrà dues unitats cada mes fins arribar a les 15 previstes. Amb tots els trens ja provats, es podrà posar en marxa el nou itinerari, que permetrà assolir la màxima capacitat a la línia vallesana. La inversió en aquests nous trens és de 99,5 MEUR.

Aquest és un gran dia perquè és el resultat d’una trajectòria que ha marcat el Govern de millorar el transport públic com a part fonamental del repte, generacional, que és la lluita contra el canvi climàtic”, ha afirmat el conseller. Calvet ha remarcat que els nous trens donaran un servei amb freqüències de cinc minuts cap a Terrassa i Sabadell i de 2,5 minuts a Sant Cugat del Vallès en hora punta. D’aquesta manera, ha assenyalat, “passarem d’un servei amb horaris a un de freqüències, com el metro”. Els 15 nous trens permetran que la flota de la línia Barcelona-Vallès assoleixi les 61 unitats i incrementar la seva capacitat d'una capacitat “de 80 milions de viatgers l'any a 110 milions", ha exposat. Així mateix, Calvet ha posat de relleu que la incorporació dels nous trens beneficiarà “un gruix important de població del Vallès, mig milió de persones”.

Durant la presentació del nou comboi, l’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, ha aprofitat la presència del conseller per reivindicar la necessitat de Rubí de disposar d’una segona estació de Ferrocarrils. “Sabem que està contemplada al Pla Específic Mobilitat de Vallès i som coneixedors del compromís del conseller que, de fet, va refermar durant la celebració del centenari dels Ferrocarrils a la nostra ciutat, però necessitem que es treballi de forma decidida per convertir-la en una realitat aviat”. Segons l’alcaldessa, “les noves unitats són de ben segur una millora important del servei, però també és important que una ciutat com la nostra, una de les concentracions industrials més importants de Catalunya, pugui disposar de més freqüències per donar resposta a les demandes a la ciutadania”.

El president d’FGC, Ricard Font, ha remarcat que “hem adequat els tallers de Rubí per poder guardar i mantenir els nous trens i hem digitalitzat tota la línia del Vallès, sobretot entre Provença i Plaça Catalunya, perquè els trens circulin en sistema automàtic per poder garantir la fiabilitat del servei”. Així mateix, Ferrocarrils contractarà més de 200 persones per a aquests nous serveis: 100 nous maquinistes que ja s’estan formant, un 40% dels quals són dones per voluntat de l’empresa, i aquest estiu farem el concurs per a contractar 100 nous agents d’estació i personal treballador per als tallers”, ha explicat.

Aquest augment de 30 milions de viatges en l’oferta que suposarà el nou itinerari equival a 30 milions de vacunes contra el canvi climàtic. Aquesta és també una pandèmia contra la qual, com a operadors de transport públic, tenim el deure de lluitar”, ha argumentat Font. 

La presentació de les noves unitats s’ha realitzat al Centre Operatiu de Rubí (COR), des d’on FGC gestiona l’operativa de totes les seves línies. Hi han assistit també el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el director general de l’ATM, Pere Torres, i el director general de Ferrocarrils, Pere Calvet.

 

Dos anys de millores a tota la línia

FGC va comprar els nous trens el 2018, una operació amb una inversió de 99,5 milions d’euros. Els trens havien d’arribar l’estiu del 2020 però la pandèmia ha endarrerit l’entrega 9 mesos. A més de les noves unitats, per a la implementació de les noves freqüències, la companyia ha realitzat els darrers dos anys diverses millores a la xarxa ferroviària. La més visible és la que es va realitzar l’estiu passat a l’estació de Pl. Catalunya, on es van allargar les vies i andanes 1 i 2 i es va implementar el sistema d’entrada automàtica a l’estació, que millora la velocitat i la regularitat de la xarxa i, a més, és un sistema més eficient perquè estalvia energia ja que la conducció és més uniforme.

També s’han realitzat treballs per assegurar l’increment de demanda de tracció elèctrica per a l’increment de trens. S’han construït noves subcentrals a Bellaterra, Sant Cugat i Rubí, aquesta darrera amb una importància estratègica, ja que garanteix l’alimentació als tallers de Rubí de manera independent de l’alimentació de la línia. A més, s’ha millorat el sistema de retorn d’energia, la catenària i s’estan ampliant els tallers de Rubí per disposar de més capacitat per al manteniment de les unitats de tren existents (46 unitats) i de les 15 noves.

I per donar major disponibilitat de freqüències s’ha millorat la senyalització a Sarrià, al nus de Sant Cugat i al nus de Pl. Catalunya. Totes aquestes actuacions, amb una inversió de 22 milions d’euros, asseguren especialment l’estabilitat i la robustesa del servei.