Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament trasllada a la Comissió Municipal de l'Energia les diferents opcions per acabar amb la línia elèctrica de Can Fatjó L’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, les ha exposat durant la darrera reunió de l'òrgan, que ha tingut lloc aquest dimecres https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament trasllada a la Comissió Municipal de l'Energia les diferents opcions per acabar amb la línia elèctrica de Can Fatjó

L’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, les ha exposat durant la darrera reunió de l'òrgan, que ha tingut lloc aquest dimecres

La Comissió Municipal de l’Energia s’ha reunit per conèixer l’estat del desplaçament de la línia elèctrica de Can Fatjó (foto: Ajuntament de Rubí).
La Comissió Municipal de l’Energia s’ha reunit per conèixer l’estat del desplaçament de la línia elèctrica de Can Fatjó (foto: Ajuntament de Rubí)

L’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, ha traslladat aquest dimecres als i les membres de la Comissió Municipal de l’Energia de Rubí que el Consistori està valorant la possibilitat de soterrar part de la línia elèctrica d’alta tensió de Can Fatjó. A priori, aquesta opció comportaria més beneficis que la proposta de Red Eléctrica de España (REE) de desviar la línia.

La consideració d’aquesta possible alternativa no altera ni atura el conveni signat amb REE ara fa uns dos mesos per a la confecció d’un estudi preliminar amb l’objectiu de modificar el traçat respecte al projecte original per fer-lo passar únicament pel terme municipal de Rubí i, d’aquesta manera, poder agilitar tots els tràmits. El Consistori ja disposa de la nova traça plantejada per REE, que transcorre pel connector biològic que estableix el Pla Territorial Metropolità de Barcelona.

L’Ajuntament ha analitzat l’impacte de la proposta plantejada en aeri i la compararà amb l’opció de soterrament.

En el cas de desviar la línia, caldria executar una gran quantitat d’expropiacions, fet que implicaria una més elevada gestió de permisos i ocupacions per part del Consistori i costos associats a l’establiment de la nova servitud. A més, requeriria d’un pla especial urbanístic (PEU), que hauria d’incloure un estudi d’impacte ambiental i la seva tramitació supramunicipal. També s’hauria de dur a terme una anàlisi de possibles alternatives en la tramitació ambiental i comportaria més temps de tramitació (uns tres anys fins a l’inici de l’obra).

El govern local es planteja l’alternativa soterrada per dues raons: comportaria un menor temps de tramitació, ja que el traçat transcorreria per vials i terrenys municipals i no requeriria d’instrument urbanístic associat; i es reduiria l’impacte sobre el connector biològic i la possible ubicació de noves línies aèries al territori (com ara la projecció d’una línia d’alta tensió que planteja Forestalia Renovables per portar l’energia de plantes solars i eòliques del Segrià i les Garrigues fins a Rubí).

El cost d'executar la solució alternativa suposaria entre 4 i 5 milions d’euros per quilòmetre (a confirmar amb l’estudi definitiu de la solució). L’elaboració de l’estudi de viabilitat, que podria fer REE o bé contractar un projecte tècnic ─amb una durada aproximada de confecció d’un any─ ascendiria a uns 50.000 euros. També es podria reduir el cost total si el soterrament es fes exclusivament des de la zona urbana i no des del PAE. Així, si s’executés només el tram de Can Fatjó – Sant Jordi Park (1 km), el cost seria d’uns 5 milions d’euros.

Existeix la possibilitat de soterrar la trama urbana d’aquesta línia com a alternativa al desviament proposat per Red Eléctrica de España ja que, d’antuvi, sembla que té més pros que contres. Però no hi ha res decidit, ja que ho volíem compartir amb la Comissió Municipal de l’Energia”, ha explicat l’alcaldessa. “Tenim la voluntat d’eliminar aquesta línia de l’skyline de la ciutat amb pressupost municipal”.

Per la seva banda, el regidor de Medi Ambient, Transició Ecològica i Benestar Animal, Andrés Medrano Muñoz, ha assegurat que “ara estem estudiant els avantatges i inconvenients de les diferents opcions, però les torres d'alta tensió d'aquesta línia desapareixeran dels carrers”.