Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Els Serveis Socials incrementen les atencions en un 39,2% durant l’estat d’alarma Al període de major incidència de la Covid-19, les demandes més freqüents han estat de suport alimentari, ajuts econòmics i suport específic per fer front al lloguer o als deutes de subministraments https://www.rubi.cat/ca/actualitat/noticies/els-serveis-socials-incrementen-les-atencions-en-un-39-2-durant-l2019estat-d2019alarma/@@images/image/preview

Els Serveis Socials incrementen les atencions en un 39,2% durant l’estat d’alarma

Al període de major incidència de la Covid-19, les demandes més freqüents han estat de suport alimentari, ajuts econòmics i suport específic per fer front al lloguer o als deutes de subministraments
Els Serveis Socials no s’han aturat durant la crisi de la Covid-19 (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres).
Els Serveis Socials no s’han aturat durant la crisi de la Covid-19 (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

Durant els tres mesos d’estat d’alarma per la Covid-19, els Serveis Socials Bàsics de l’Ajuntament de Rubí van intensificar notablement les accions d’atenció, seguiment i tramitació de recursos per donar resposta a les múltiples necessitats detectades entre la població més vulnerable. S’estima que els casos gestionats des d’aquest àmbit municipal van incrementar-se en un 39,2% coincidint amb la situació d’emergència sanitària.

Els col·lectius que més van patir les conseqüències d’aquest context excepcional, i que en bona part encara ho fan, van ser les famílies monoparentals, les persones grans que viuen soles i que no disposen de prou suport familiar, les famílies sense recursos i amb menors al seu càrrec, les persones immigrants no regularitzades i aquelles que viuen en habitatges precaris. Entre la ciutadania atesa, un 60% estava en situació d’atur, no havia rebut la prestació per ERTO o estava en situació d’economia submergida; un 40% tenia ingressos precaris i dificultats per sol·licitar altres prestacions. A més, durant l’estat d’alarma es van detectar dues casuístiques relacionades directament amb la crisi: un increment de situacions de violència intrafamiliar i infants sense mitjans per accedir als treballs escolars telemàtics.

Ateses aquestes necessitats, les demandes més freqüents de la població han estat les de suport alimentari, ajuts per fer front al lloguer, ajuts per assumir deutes de subministrament i prestacions econòmiques. “En els darres mesos, els Serveis Socials municipals han hagut d’afrontar un increment d’atencions i una gran diversitat de necessitats derivades del coronavirus. Hem treballat intensament per no deixar enrere ningú i hem pres bona nota d’aquelles problemàtiques en què haurem de centrar esforços a partir d’ara”, ha explicat l’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, qui ha afegit que ja s’està estudiant la implementació de nous recursos.

Accions de suport a la ciutadania
En aquest escenari excepcional, els Serveis Socials van seguir oferint atenció presencial des de les oficines centrals del carrer General Prim però, sobretot, van potenciar el servei telemàtic per poder garantir la seguretat de tothom. Des d’aquest àmbit, es van mobilitzar tots els recursos a l’abast per assegurar la cohesió social i el suport necessari a la ciutadania en situació de vulnerabilitat.

Els professionals van fer l’acompanyament i seguiment de famílies a través de trucades telefòniques i, en alguns casos específics, també de manera presencial. En aquestes comunicacions es demanava per l’estat de les persones, se’ls donaven eines de contenció i suport emocional, es valoraven les seves necessitats i demandes i, en cas que fos necessari, es tramitaven els recursos pertinents. Entre el 16 de març i el 25 de maig es van fer un total de 8.548 atencions ─150 al dia de mitjana. Les famílies que van ser ateses amb caràcter d’urgència van ser 716, xifra que representa un increment del 39,2% respecte a la mitjana d’atencions abans de la crisi de la Covid-19.

A data 25 de maig, els expedients familiars oberts eren 2.276, un 33,4% més que al mateix període de 2019. El 30% de les demandes ateses van ser per sol·licitar ajuts d’allotjament i un 90%, ajuts d’alimentació.

Durant l’estat d’alarma, el Serveis Socials municipals també van augmentar les ajudes i subvencions directes per donar cobertura a necessitats bàsiques de la ciutadania. Així, per exemple, es va ampliar el projecte de targetes moneder, que va poder arribar a 184 famílies gràcies a una dotació pressupostària extraordinària de 65.000 €. Aquestes llars van rebre targetes amb una vigència de tres mesos renovables. També es va posar en marxa el projecte Àpats a domicili, pensat per facilitar com a mínim un àpat diari a persones més grans de 65 anys i persones depenents en situació de risc per la Covid-19 amb suport familiar inexistent o insuficient. Dotat amb 52.698,80 €, el servei va proveir d’aliments cuinats 77 llars, que van rebre més de 3.000 menús.

Els Serveis Socials també van assumir la distribució de 1.772 targetes moneder adreçades als infants destinataris d’ajuts de menjador, i van gestionar l’ampliació en un 30% del servei de rebost solidari ─es van atendre 3.120 persones en col·laboració amb ASAV, Frater-Nadal i Càritas.

Pel que fa al Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), adreçat a persones que requereixen ajuda a la llar i suport social per tenir dificultats de desenvolupament o per manca d’autonomia personal, es va ampliar en 431 hores durant l’estat d’alarma. En total, es van prestar 661 atencions. Paral·lelament, es va ampliar el Servei de Teleassistència mitjançant una línia 900 que no requeria la instal·lació de cap aparell ni dispositiu. Durant el període de major incidència de la Covid-19, es van sumar 39 serveis nous i es van prestar un total de 889 atencions a persones majors de 65 anys en situació de vulnerabilitat, aïllament o risc.

Emergència habitacional
La crisi també va comportar una ampliació dels recursos destinats a persones en situació d’emergència habitacional. Els Serveis Socials van actuar informant, orientant i fent acompanyament social a persones soles, parelles i famílies amb fills a càrrec que ja estaven en seguiment i a d’altres conegudes arran de la Covid-19. També es van coordinar amb el Servei Local d’Habitatge i les entitats socials en l’abordament d’aquestes problemàtiques i van tramitar recursos propis com els ajuts socials per a habitatge i pobresa energètica (AJECCS) o els allotjaments temporals d’urgència.  

Des de l’inici del confinament, els Serveis Socials van tramitar 56 ajuts econòmics per donar suport a l’habitatge, es van atendre 29 persones a dispositius temporals d’urgència i es va facilitar l’accés de dues persones grans (majors de 65 anys) a places privades de residències assistides com a recurs temporal d’urgència a l’espera d’una plaça pública o de la prestació econòmica vinculada. En total, s’han destinat a aquestes actuacions 52.698,80 € en concepte d’ajuts econòmics d’allotjament.

En darrer terme, els Serveis Socials van tramitar l’alta del comptador d’aigua a vuit persones o famílies que estan ocupant un habitatge propietat d’un gran tenidor, gràcies al conveni que existeix entre la companyia subministradora Sorea i l’Ajuntament.

Publicat a